Pewnie sporo o niej słyszałaś – nic dziwnego, ostatnimi czasy jest o niej bardzo głośno. Jeśli dasz jej szansę, to może nawet zmienić całe twoje życie. Oczywiście na lepsze. Mało kto równie skutecznie jak ona potrafi wywołać uśmiech na twojej twarzy. Aktywność fizyczna to towarzyszka, którą naprawdę warto bliżej poznać. Myślisz, że się nie polubicie? Przygotowaliśmy dla ciebie jej 10 zalet, które pomogą ci się do niej przekonać!

Zaleta #1 Daje radość

Pamiętasz to uczucie po długim spacerze lub wycieczce rowerowej? Tę radość i uśmiech, który nie chciał zejść z twarzy? To wszystko przez endorfiny wytwarzające się podczas ruchu. Nie bez powodu są one nazywane hormonami szczęścia. Dzięki nim regularne ćwiczenia poprawiają nastrój, mogą także złagodzić lęki i depresję. Poza wywoływaniem uczucia euforii, endorfiny także zmniejszają odczuwanie bólu. Według badaczy ich największa ilość wydziela się podczas intensywnych ćwiczeń interwałowych (np. HIIT).

aktywność fizyczna

Zaleta #2 Wzmacnia odporność

Często chorujesz i jesteś podatna na infekcje? Ruszaj się! Umiarkowana aktywność fizyczna jest doskonałym sposobem na wzmocnienie odporności. Jak to się dzieje? Ruch powoduje, że serce szybciej bije i pompuje krew. Dzięki temu znajdujące się w niej białe krwinki mogą skuteczniej wyłapywać zagrożenia. Uważa się też, że aktywność fizyczna dodatkowo poprawia skuteczność leukocytów w walce z wirusami i bakteriami oraz sprzyja ich namnażaniu. To wszystko sprawia, że choroby mniej chętnie się ciebie trzymają. Więcej o tym, jaki związek z odpornością ma aktywność fizyczna możesz przeczytać tutaj.

Zaleta #3 Pomaga schudnąć

To jedna z najbardziej oczywistych zalet trenowania. Chodzi tu jednak nie tylko o spalanie nadprogramowych kalorii. Regularny ruch pomaga też rozkręcić metabolizm. Dzięki temu organizm lepiej i skuteczniej wykorzystuje energię i składniki odżywcze z jedzenia. Pamiętaj jednak, że ćwiczenia pomagają schudnąć, ale nie zawsze oznacza to duży spadek wagi! Mięśnie są cięższe, niż tłuszcz. Dlatego, by kontrolować efekty, najlepiej się mierzyć (wystarczy zwykły centymetr krawiecki).

Zaleta #4 Buduje pewność siebie

Aktywność fizyczna sprawia, że czujesz się coraz lepiej we własnej skórze. To, że staje się ona coraz jędrniejsza jest tylko jednym z powodów. Każdy trening to kolejna okazja do bycia z siebie dumną. Zwłaszcza, jeżeli był wyjątkowo wymagający. Dzięki temu zaczynasz dostrzegać, jak ogromna moc w tobie drzemie i jak wielki masz potencjał. Uczysz się także przezwyciężania swoich słabości. To wszystko sprzyja budowaniu pewności siebie. Zapewniamy cię – nie ma nic lepszego, niż poczucie rosnącej mocy. Zarówno fizycznej, jak i psychicznej. Wraz z coraz większą sprawnością przychodzą także radość i wiara we własne możliwości.

 

Każdym kolejnym powtórzeniem udowadniasz sobie, że jesteś naprawdę silną kobietą. W każdym tego słowa znaczeniu.

 

Zaleta #5 Pomaga osiągać cele

Nie da się temu zaprzeczyć – ćwiczenia uczą dyscypliny. Pokazują, że jeżeli chcesz naprawdę zmienić coś w swoim życiu, to musisz uzbroić się w cierpliwość i uczciwie na to zapracować. Dzięki regularnemu ruchowi uczysz się planowania i wytrwałości.

Pozwala ci on także na lepsze zarządzanie czasem i ustalenie priorytetów. W końcu wygospodarowanie czasu na trening nie zawsze bywa łatwe. Te wszystkie doświadczenia z powodzeniem możesz przenieść na inne sfery życia. Bywają także pomocne, kiedy na twojej drodze pojawiają się (zupełnie niesportowe) trudności. W końcu skoro poradziłaś sobie z bardzo wymagających treningiem, to dlaczego miałabyś nie dać sobie rady w innej sytuacji?

Zaleta #6 Spowalnia procesy starzenia

Chcesz na dłużej zachować młodość i dobre zdrowie? Trenuj! Badania pokazały, że regularny wysiłek fizyczny może opóźnić procesy starzenia. Chodzi tutaj przede wszystkim o poziom sprawności fizycznej i umysłowej. W obu przypadkach aktywność fizyczna wykonywana kilka razy w tygodniu pozwala spowolnić negatywne zmiany spowodowane wiekiem. Poza tym regularnie trenowane mięśnie i stawy, odwdzięczą ci się sprawnością i brakiem bólu. Dzieje się tak m.in. dlatego, że ruch poprawia wydzielanie mazi stawowej, która odżywia chrząstki tworzące powierzchnie stawów.

 

Czujesz się pospinana i znacznie starsza, niż wskazuje twoja metryka? Regularne ćwiczenia fizyczne połączone z rozciąganiem pomogą ci pozbyć się stresu i zmęczenia nagromadzonych w ciągu dnia.

 

Wypracowywany gorset mięśniowy jest bardzo ważny zwłaszcza wtedy, kiedy dużo pracujesz przy komputerze. Regularny trening będzie doskonałą przeciwwagą dla długich godzin spędzonych przed monitorem.

Zaleta #7 Możesz wykonywać ją wszędzie

Klub fitness, park, dom? To ty decydujesz, kiedy i jak będziesz się ruszać. Trening niejedno ma imię i może ci towarzyszyć wszędzie tam, gdzie będziesz sobie tego życzyć. Jeżeli nie masz czasu lub chcesz, by nic nie rozpraszało twojej uwagi, możesz wybrać aktywność w domowym zaciszu. Na BeActiveTV znajdziesz mnóstwo programów treningowych przeznaczonych dla osób o różnym stopniu zaawansowania. Za jedyne 29,99 złotych miesięcznie zyskujesz dostęp do wiedzy, którą możesz wykorzystać w każdej chwili. Wystarczy dres, mata i laptop z internetem.

Zaleta #8 Poprawia koncentrację

Mózg uwielbia, kiedy ciało jest w ruchu. Dotleniony i pobudzony endorfinami – lepiej i sprawniej pracuje. Dzięki wytwarzanej podczas aktywności dopaminie czujesz się mniej zmęczona i możesz jaśniej myśleć. Trening to także sojusznik pamięci i koncentracji. Badania pokazały, że pod wpływem ruchu tworzą się nowe komórki nerwowe. Naukowcy twierdzą też, że w czasie aktywności fizycznej wytwarzane jest białko BDNF kluczowe dla rozwoju mózgu i naprawy układu nerwowego.

aktywność fizyczna

Zaleta #9 Pozwala poznać nowych ludzi

Nic tak nie łączy, jak wspólna pasja! Obozy treningowe, wyjazdy lub grupy ćwiczeniowe to świetna okazja do zawarcia nowych znajomości. Nie przepadasz za taką formą aktywności? Nie martw się!  Nowych kontaktów możesz szukać także na forach i grupach facebookowych. Z pewnością znajdziesz tam kogoś, z kim będziesz nadawać na tych samych falach. Kto wie, może nawet umówicie się na wspólne treningi? Takie miejsce to także często fantastyczna dawka motywacji i dobrej energii. Pamiętaj jednak, że nic na siłę. Jeżeli w danej społeczności nie czujesz się do końca jak u siebie – poszukaj innej.

Zaleta #10 Pozwala poznać siebie

Najważniejsza w aktywności fizycznej jest więź, którą tworzysz ze swoim ciałem. Każdy kolejny trening to okazja na lepsze poznanie swoich ograniczeń. Jednocześnie to wspaniała możliwość odkrycia drzemiących w tobie pokładów motywacji i siły. Potraktuj ćwiczenia jako moment tylko dla siebie. Niech to będzie czas, kiedy możesz wsłuchać się w swoje wnętrze i odpocząć od codziennych zmartwień. Wycisz telefon i skup się tylko na ćwiczeniach. Zobaczysz, że po wszystkim będziesz z siebie niesamowicie dumna!

Jak widzisz aktywność fizyczna jest naprawdę fantastyczna. Musisz tylko dać jej szansę! Wciąż nie jesteś przekonana? Pamiętaj, nie musisz poświęcać jej każdej wolnej chwili. Na początek po prostu spróbuj się z nią zakumplować. Kto wie, może to będzie początek przyjaźni na całe życie?

 

Świetnym rozwiązaniem jest nasza platforma – wszystkie treningi Ewy Chodakowskiej i trenerów BeActiveTV w jednym miejscu!

Zacznij trenować z nami już dzisiaj na BeActiveTV!

 

 

Ewa Janczak-Cwil

Ewa Janczak-Cwil

Absolwentka warszawskiej AWF. Fizjoterapeutka, trener osobisty i masażystka, a od 15 lat także dziennikarka. Zastępca redaktor naczelnej w magazynie Be Active dietetyka & fitness. Autorka pierwszego w Polsce treningu w postaci pliku mp3, współtwórczyni jednego z polskich portali poświęconych zdrowemu żywieniu i treningowi. Kocha jazdę na nartach, górskie wędrówki i czytanie książek.

Zapisz się na Newsletter

Co tydzień będziesz otrzymywać powiadomienia o naszych nowych postach

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *