Na myśl o nadchodzącej Wielkanocy cierpnie ci skóra i boisz się o efekty swojej diety? Nic dziwnego. Mazurki, jajka z majonezem i inne kaloryczne pyszności mogą zachwiać najsolidniejszymi postanowieniami. Nie martw się jednak! Jest sposób, byś od świątecznego stołu wstała lekka, najedzona i bez poczucia winy – fit święta! Przygotowaliśmy krótki poradnik, który ci to ułatwi.

Sprawdzone sposoby na FIT święta

Zdarza się, że największą przeszkodą w trzymaniu diety nie jest twoja słaba wola. Jest nią…Twoja rodzina. No bo jak odmówić babci, która podtyka pod nos kolejną porcję serniczka? Albo wujkowi, który stwierdza, że przez to odchudzanie zaraz zupełnie znikniesz? No i w końcu jak zachować umiar, kiedy wszyscy przy wielkanocnym stole nakładają sobie kolejne porcje jedzenia? Na szczęście jest kilka sprawdzonych trików, które pomogą ci przetrwać wielkanocne jedzeniowe szaleństwo.

#1 Informuj wprost o byciu na diecie

Nie wykręcaj się problemami żołądkowymi, ani złym samopoczuciem. Mów wprost, że postanowiłaś zadbać o swój organizm, dlatego zdrowo się odżywiasz. Kiedy rodzina będzie próbować namówić cię na kolejną porcję po prostu grzecznie podziękuj. Zaznacz, że dana potrawa jest z pewnością pyszna i doceniasz trud włożony w jej przygotowanie. Dodaj jednak, że na ten moment zjadłaś już wystarczająco dużo i z chęcią spróbujesz jej później. Z kolei jeśli ktoś stwierdza, że dieta nie jest ci potrzebna, to podziękuj mu za opinię. Uświadom mu jednak, że robisz to przede wszystkim dla siebie i swojego samopoczucia. Podkreśl, że to twoja świadoma decyzja i zależy ci na wsparciu najbliższych. Nie rozwódź się nad tematem i bądź asertywna. Im pewniejszym tonem to oznajmiasz, tym mniej będzie ewentualnych dyskusji.

To twój wybór, o którego uszanowanie prosisz. Zamiast słów muszę i nie mogę używaj raczej wybieram, chcę, mam zamiar, zależy mi na.

#2 Odwołaj się do autorytetów

Rodzina nadal nie odpuszcza? Możesz odwołać się do autorytetu Ewy. Podkreślaj, że swoją wiedzę czerpiesz od profesjonalistki, której ufasz w zakresie aktywności i żywienia. Jeżeli najbliżsi wciąż nie są przekonani, to możesz pokazać im metamorfozy dziewczyn, które ćwicząc z BeActive TV odmieniły swoje życie. Wobec takiej dawki pozytywnej energii nie można przejść obojętnie!

#3 Ogranicz alkohol

Alkohol wpływa negatywnie na twoją kondycję fizyczną i metabolizm. Dodatkowo jest dość kaloryczny i odwadnia. Dlatego, jeżeli zależy ci na byciu w dobrej formie zalecamy spożywać go z umiarem. Jeżeli już jednak chcesz po niego sięgnąć przy wielkanocnym stole, to najlepszym wyborem będą małe ilości wytrawnego wina, które wspomoże trawienie. Zastosuj jednak zasadę jeden kieliszek – jedna szklanka wody.

#4 Pij dużo…wody

O ile ilość alkoholu powinnaś mieć pod kontrolą, to w wypadku wody możesz pić ją do woli. Najlepsza będzie taka średniozmineralizowana. Postaraj się, by w ciągu dnia wypić jej przynajmniej 1,5 litra. Pierwszą szklankę wody z dodatkiem cytryny wypij jeszcze przed śniadaniem wielkanocnym. Wypełni ona żołądek, dzięki czemu może szybciej poczujesz sytość i nie będziesz mieć miejsca na dokładki 😉

Dzienną porcję płynów możesz uzupełnić o napary z ziół polepszających trawienie. Świetnie sprawdzą się tutaj mięta, rumianek i zielona herbata. Unikaj za to soków owocowych i gazowanych napojów. Ich słodki smak nie tylko zaostrzy apetyt, lecz także dostarczy sporej ilości zbędnych kalorii.

#5 Wybierz mały talerz

Mniejszy talerz to siłą rzeczy mniejsze porcje. Dodatkowo to świetny sposób na oszukanie…mózgu. Naukowcy udowodnili, że ilość jedzenia podana na mniejszej zastawie wydaje się nam być większa, niż w rzeczywistości. Zjawisko to nazywane jest Iluzją Delboeufa. To dlatego mały talerzyk wypełniony po brzegi będzie nam się wydawał pełniejszy, niż jego większy odpowiednik z tą samą ilością smakołyków. Zasadę małych porcji stosuj także w przypadku jedzeniowych grzeszków. Nie możesz oprzeć się ukochanemu ciastu lub potrawie? Zjedz jej mały kawałek. Dzięki temu zaspokoisz zachciankę bez wyrzutów sumienia.

#6 Postaw na ruch

Czujesz, że mimo pilnowania jedzenia zjadłaś za dużo? Wybierz się z rodziną na długi spacer. Warto też, byś w wielkanocnej bieganinie wygospodarowała czas na krótki trening. Dzięki BeActive TV będziesz mieć go zawsze pod ręką. Nie tylko pozwoli on na spalenie nadprogramowych kalorii, lecz także podkręci metabolizm i poprawi trawienie. Pamiętaj jednak, by z ćwiczeniami odczekać minimum godzinę po posiłku.

#7 Szukaj zdrowszych zamienników

Wiele świątecznych potraw ma swoje fit wersje. Dzięki nim mają one mniej kalorii, za to są równie pyszne. Uwielbiasz wielkanocne mięsa? Upiecz je w specjalnym rękawie do pieczenia i szklanym naczyniu żaroodpornym lub usmaż bez tłuszczu na teflonowej albo ceramicznej patelni. Z kolei w przypadku ciast zamiast smarować blachę masłem lub margaryną postaw na papier do pieczenia. Jeśli już o wypiekach mowa, to ogranicz cukier na rzecz stewii, ksylitolu  i przypraw korzennych. W tej roli świetnie sprawdzą się na przykład cynamon, wanilia i kardamon. Zrezygnuj też z lukru. Babka wielkanocna bez niego będzie równie apetyczna, za to o ile zdrowsza!

A co z sałatką, w której główną rolę gra majonez? W większości przypadków z powodzeniem zastąpi go gęsty jogurt (np. typu greckiego). Wolisz coś zbliżonego do oryginału? W dalszej części tekstu mamy dla ciebie jego dietetyczny odpowiednik! Nasza wersja ma nawet 5 razy mniej kalorii od zawartości sklepowego słoiczka. Jest także źródłem białka, którego próżno szukać w wersji sklepowej. Nie wyobrażasz sobie świąt bez pieczywa? Wybierz to pełnoziarniste lub razowe. Jest nie tylko smaczniejsze, lecz także na dłużej cię nasyci.

#8 Bądź dla siebie dobra

Zdarzyło ci się spore odstępstwo od diety? Nie zadręczaj się i nie obwiniaj. Święta są w końcu od tego, by odpocząć i cieszyć się wspólnym czasem z rodziną. Nie warto psuć ich sobie przez wyrzuty sumienia spowodowane nadprogramową porcję sernika. Oczywiście nie znaczy to, że powinnaś całkiem odpuścić. Bądź jednak dla siebie wyrozumiała i ciesz się tym wyjątkowym wielkanocnym czasem.

Fit przepisy na święta

Jeśli nie masz pomysłu na niskokaloryczne zamienniki tradycyjnych potraw, to możesz skorzystać z naszych pomysłów na fit święta. Są one nie tylko zdrowe, lecz przede wszystkim pyszne. Powinny one przypaść do gustu nawet wielbicielom tradycyjnej tłustej kuchni. Kto wie, może dzięki nim przekonają się oni do nieco zdrowszego odżywiania?

Sos jogurtowo – pietruszkowy

sos jogurtowo - pietruszkowy fit święta

Przygotowanie:

Jogurt wymieszaj z olejem, sokiem, poszatkowaną natką i przyprawami.

Sos awokado

sos awokado fit święta

Przygotowanie:

Jogurt zmiksuj z awokado, sokiem, zmiażdżonym czosnkiem i przyprawami. Wymieszaj z poszatkowanym szczypiorkiem.

Autorką obu przepisów jest dietetyczka BeBio Marta Kielak

Dietetyczny wielkanocny majonez

dietetyczny majonez fit święta

Przygotowanie:

Jajko ugotuj na twardo i obierz. Pamiętaj, by zbytnio go ostudzić. Ma być ciepłe, ale nie gorące. W misce wymieszaj pozostałe składniki z przepisu: serek wiejski, musztardę, sok z cytryny i ocet winny. Następnie połącz je z pokrojonym jajkiem. Przypraw solą i pieprzem wedle uznania. Całość zmiksuj na gładką (przypominającą w konsystencji majonez) masę.

Źródło dietetycznego majonezu: internet

Fit mazurek na Fit Święta

przepis na fit mazurek

Przygotowanie ciasta:

Wszystkie składniki potrzebne do przyrządzenia ciasta wymieszaj w misce. Następnie przełóż je na blat wysypany mąką i wyrób do momentu, w którym zacznie przypominać plastelinę. Gdy się to stanie uformuj z niego kulę i włóż ją do lodówki na pół godziny. Po tym czasie wyjmij ciasto i rozwałkuj je na grubość ok. 1 cm.
Przygotuj formę wyłożoną papierem do pieczenia. Następnie przełóż do niej placek nakłuwając go wcześniej widelcem. Piecz go je w piekarniku nagrzanym do 175 stopni przez 10–15 min. Po tym czasie wyjmij ciasto i pozwól mu lekko ostygnąć.

Przygotowanie kremu:

Kaszę jaglaną przepłucz gorącą wodą, by pozbyć się gorzkiego smaku. Możesz też wcześniej lekko podprażyć ją na patelni. Następnie ugotuj ją w mleku z dodatkiem pokrojonych daktyli. Ziarno powinno być miękkie i lekko słodkie w smaku.
Do kaszy dodaj rozgniecionego banana oraz rozpuszczoną (na przykład w kąpieli wodnej) czekoladę. Wszystkie składniki dokładnie zblenduj na gładką masę. Całość wyłóż na wcześniej upieczony spód. Mazurek powinien spędzić w lodówce co najmniej jedną noc.

Żródło: internet

Życzenia wielkanocne od BeActive TV

życzenia wielkanocne
Marta Kielak

Marta Kielak

Dietetyk kliniczny i psychodietetyk. Współautorka książki „Zdrowe koktajle” oraz publikacji prasowych i jadłospisów w magazynie „Be Active Dietetyka&Fitness”. Ekspert diety on-line BeDiet.pl. W życiu i pracy kieruje się zasadą: prawidłowe odżywianie powinno być nie tylko zdrowe, ale przede wszystkim smaczne.

Zapisz się na Newsletter

Co tydzień będziesz otrzymywać powiadomienia o naszych nowych postach

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *