Chcesz osiągać super efekty? Sięgnij po superżywność! Produkty określane potocznie, jako superfoods to wyjątkowe źródła witamin, mikroelementów i innych składników odżywczych. Mają korzystny wpływ na zdrowie, odporność i sprawność fizyczną. Stosowanie superfoods w codziennej diecie pomoże lepiej zadbać o samopoczucie i sylwetkę, a nawet zwiększyć skuteczność treningu. Sprawdź, jak wykorzystać potencjał superżywności!

Żywność ma ogromny wpływ na stan naszego organizmu, a właściwa dieta jest elementem profilaktyki zdrowotnej. Wiele produktów spożywczych wykorzystywanych jest w medycynie naturalnej. Na przykład cebula czy czosnek, które mogą łagodzić objawy przeziębienia i przeciwdziałać infekcjom sezonowym. Nawet jeśli te dary natury nie kojarzą nam się z modnym określeniem superfoods, to chyba tylko dlatego, że tak bardzo do nich przywykliśmy, że często zapominamy o ich prozdrowotnych właściwościach.

Na szczęście superfoods to nie tylko pikantne warzywa, które sprawiają, że nasz oddech staje się zabójczy. Do superżywności zalicza się szeroką gamę produktów, które łączy jedna cecha wspólna: wyróżniają się wyjątkowymi właściwościami odżywczymi i prozdrowotnymi. Wynikają to z wysokiej zawartości witamin, składników mineralnych i innych substancji o korzystnym wpływie na organizm, takich jak flawonoidy, związki fenolowe czy nienasycone kwasy tłuszczowe.

W efekcie regularne spożywanie superżywności przekłada się korzystnie na nasze zdrowie, odporność, samopoczucie, a nawet wydolność fizyczną i tempo regeneracji organizmu po treningu.

Które superfoods warto uwzględnić w codziennym jadłospisie?

Co jada Choda?

Wybór superproduktów jest naprawdę spory i nie sposób omówić ich wszystkich. Skupmy się zatem na kilku z nich, które pomogą zadbać o sylwetkę i utrzymanie treningowej formy. To superżywność, którą w swojej diecie uwzględnia m.in. Ewa Chodakowska. O ich zaletach trenerka szerzej pisze w swojej książce „90 dni – Zaprojektuj swoje jutro”.

Co jada ewa chodakowska?

Zielona herbata – pomaga spalić tłuszcz i chroni przed chorobami przewlekłymi

To świetna alternatywa dla kawy. Działa łagodniej niż mała czarna, ale potrafi postawić na nogi równie skutecznie. W dodatku zawiera mnóstwo cennych dla zdrowia substancji. Słynie przede wszystkim z przeciwutleniaczy – związków neutralizujących szkodliwe wolne rodniki. Dzięki temu regularne spożywanie zielonej herbaty zmniejsza ryzyko rozwoju nowotworów, chorób układu krążenia i chorób neurodegeneracyjnych, jak choroba Alzheimera czy Parkinsona. To również skuteczny sposób, by zadbać o linię. Badania wskazują, że napar z zielonej herbaty przyspiesza przemianę materii i spalanie tkanki tłuszczowej. Odpowiada za to m.in. związek o nazwie EGCG – silny antyoksydant z grupy flawonoidów.

Chia – ma więcej kwasów omega-3 niż łosoś atlantycki

Dietetyczny krzyk mody ostatnich lat. Nasiona szałwii hiszpańskiej, znane lepiej pod nazwą chia, cenione są nie tylko ze względu na swoje właściwości prozdrowotne, ale również korzystny wpływ na wygląd. Dzięki bogactwu cennych składników odżywczych nasiona poprawiają kondycję skóry i wzmacniają włosy – zarówno w przypadku stosowania zewnętrznego, np. w formie maseczek, jak i wewnętrznego, czyli jako składnik diety.

Chia to przede wszystkim obfite źródło cennych kwasów Omega-3. Nasiona szałwii zawierają je w większym stężeniu niż łosoś atlantycki! Ponadto pod względem zawartości wapnia biją na głowę mleko, mają też więcej żelaza niż szpinak. To nie wszystko. Chia jest także świetnym źródłem białka (ok. 17 proc. masy produktu) oraz błonnika – niezbędnego dla prawidłowej pracy jelit i sprawnej przemiany materii.

Aloes – wzmacnia odporność i chroni układ krążenia

Aloes kojarzy się najczęściej z kremami i żelami o zastosowaniu leczniczym lub kosmetycznym. Smarowidła zawierające wyciąg z tej rośliny pomagają uporać się z rozmaitymi problemami skórnymi, m.in. trądzikiem, grzybicą, oparzeniami czy bąblami po ukąszeniach owadów.

Jednak aloes ma znacznie szersze zastosowanie: może być również aplikowany wewnętrznie, a konkretnie – spożywany w formie soku. W tej postaci aloes polecany jest jako skuteczny sposób na detoksykację organizmu. Ma on działanie antybakteryjne, antywirusowe i przeciwzapalne. Wzmacnia układ odpornościowy, zapobiega rozwojowi infekcji, obniża poziom złego cholesterolu, usprawnia pracę układu krążenia i poprawia trawienie. Kupując sok z aloesu, zwróć uwagę, by nie zawierał cukru ani zbędnych substancji dodatkowych.

Awokado – chroni wzrok i zbija cholesterol

Tego owocu nikomu nie trzeba przedstawiać. Ma liczne zastępy wiernych fanów. W dodatku można wydobywać z niego rozmaite smaki, w zależności od sposobu przyrządzenia i kulinarnego towarzystwa. Smakuje świetnie zarówno w potrawach na słono, jak i na słodko czy na ostro.

Oczywiście awokado zaliczane jest do superfoods nie ze względu na swój smak, ale właściwości prozdrowotne. To m.in. bogate źródło kwasów tłuszczowych Omega-9, które obniżają stężenie złego cholesterolu we krwi, cennego przeciwutleniacza – glutationu, witamin E, B1 i B2 oraz luteiny, która chroni przed rozwojem zaćmy i wpływa korzystnie na ostrość widzenia. Awokado, podobnie jak chia, można również wykorzystać jako kosmetyk. Stosowane w formie maseczek, nawilża i wygładza skórę, oraz zwiększa jej elastyczność.

Polskie superfoods: superzdrowe i dostępne dla każdego

Wiele superfoods to produkty z egzotycznych krajów. Dostępne na naszym rynku od lat, ale nie w każdym sklepie i nie zawsze za przystępną cenę. Jednak żywność nie musi pochodzić z Ameryki Południowej, żeby była super. Wiele warzyw, owoców czy zbóż o wyjątkowych właściwościach prozdrowotnych uprawianych jest również nad Wisłą. To często produkty dostępne w zwykłym warzywniaku lub na placu targowym. Oto kilka rodzimych superfoods, które pomogą ci zrzucić nadmierne kilogramy i przyczynić się do skuteczności treningów.

Polskie superfoods

Siemię lniane – na zdrowe serce i szczupłą sylwetkę

Niepozorne brązowe lub złote ziarenka kryją w sobie prawdziwą bombę zdrowotną. Podobnie, jak nasiona chia, są znakomitym źródłem kwasów Omega-3. Ponadto zawierają lignany – fitoestrogeny regulujące gospodarkę hormonalną, mające także właściwości przeciwutleniające i przeciwnowotworowe. Len zawiera również sporo błonnika, który zapewnia poczucie sytości i zmniejsza apetyt. To właściwości nieocenione w diecie wyszczuplającej.

Kasza jaglana – pomaga zadbać o skórę, poprawia przemianę materii

Kiedyś gościła na naszych stołach częściej i w ostatnich latach ponownie wraca do łask. Jest polecana osobom z nadwrażliwością na gluten, ponieważ nie zawiera tego białka. Cieszy się opinią jednej z najzdrowszych kasz – przypisuje się jej również właściwości lecznicze i zasadotwórcze (odkwaszające). Zawiera sporo witamin z grupy B oraz dużą ilość żelaza, składnika mioglobiny – białka, które umożliwia mięśniom pobieranie tlenu z krwi. Kasza jaglana jest również bogatym źródłem krzemu, który wpływa dodatnio na zdrowie i wygląd skóry, włosów oraz paznokci, a także poprawia przemianę materii.

Orzechy włoskie – chronią układ krążenia i przyspieszają regenerację tkanek

Kondensat energii i wartości odżywczych. Na liście superskładników owoców orzecha włoskiego znajdują się: kwas alfa-linolenowy z grupy Omega-3 (ten sam, który znajduje się w siemieniu lnianym), kwas elagowy – związek o silnych właściwościach przeciwutleniających i l-arginina – aminokwas regulujący wydzielanie hormonów, uszczelniający naczynia krwionośne, a także przyspieszający procesy regeneracyjne w organizmie. Orzechy włoskie to świetny dodatek do śniadań, deserów czy przekąsek spożywanych po treningu. Wystarczy kilka sztuk dziennie, by cieszyć się ich korzystnym wpływem na zdrowie i formę.

Kiszonki – na zdrowe jelita i dobry nastrój

Żelazny repertuar polskiej kuchni i prawdziwe polskie superfoods! Do najpopularniejszych produktów z tej kategorii należą kiszona kapusta, kiszone ogórki i kiszone buraki (oraz kiszony barszcz). Choć kojarzą się raczej z dodatkiem do kotleta niż pełnowartościowymi produktami, to ich wartości odżywcze są trudne do przecenienia.

Kiszone warzywa to przede wszystkim źródło dobrych bakterii, które wzmacniają naszą mikroflorę jelitową. Badania z ostatnich lat nie pozostawiają wątpliwości: mikrobiom naszego przewodu pokarmowego wpływa na nasze zdrowie, samopoczucie, a nawet nastrój. Ponadto kiszonki dostarczają nam wielu cennych witamin, m.in. z grupy B, C, E i K, oraz przeciwutleniaczy, m.in. z grupy flawonoidów, np. antocyjanów (w przypadku barszczu).

Odkrywaj superżywność z pomocą doświadczonych dietetyków!

Dietetyki o superfoods

Listę superfoods można jeszcze wydłużyć, umieszczając na niej rozmaite warzywa, owoce, nasiona, orzechy, zioła, a nawet grzyby. Natura obdarzyła nas niezliczonymi bogactwami, które pozwalają nam skutecznie dbać o zdrowie i sprawność fizyczną.

Nie traktuj zatem powyższego zestawienia jako zamkniętego zestawu wytycznych, ale raczej jako inspirację do dalszych poszukiwań w obszarze superżywności. Pamiętaj, że twoja kondycja i sylwetka zależą nie tylko od regularnych ćwiczeń, ale również od sposobu odżywiania.

Jeśli potrzebujesz pomocy, by połapać się w tej obfitości produktów i wprowadzić część z nich do swojego codziennego menu, skorzystaj z BeDiet - spersonalizowanej diety online. Teraz możesz uzyskać do niej dostęp razem z pakietem BeActiveTV. Z doświadczonym dietetykiem łatwiej dopasujesz jadłospis do potrzeb zdrowotnych oraz treningowych i osiągnąć upragniony cel!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *