To pytanie stawia sobie większość osób, które zaczynają swoją przygodę z aktywnością fizyczną. Jest ono także istotne dla tych, którzy ćwiczą już od jakiegoś czasu. Nic dziwnego. W końcu w zalewie różnego rodzaju firm, materiałów, modeli ubrań i butów można się zwyczajnie pogubić. Dlatego przygotowaliśmy dla ciebie ten krótki poradnik o tym, jak ubrać się na trening.

Dlaczego ubrania sportowe są potrzebne do treningu?

Aktywność fizyczna to jeden z najlepszych prezentów, jaki można sobie sprawić. Regularne ćwiczenia dostosowane do indywidualnych możliwości poprawiają jędrność skóry oraz zwiększają mobilność stawów i sprawność mięśni. A przede wszystkim pozwalają cieszyć się zdrowiem i dobrym samopoczuciem. Pamiętaj jednak, że dobry i skuteczny trening to nie tylko ćwiczenia. Równie istotnym jego elementem jest odpowiedni strój. Ubranie właściwie dobrane do rodzaju aktywności może być znaczącym wsparciem podczas jej uprawiania.

Dlaczego?

Po pierwsze – chroni skórę przed działaniem czynników zewnętrznych. Przewiewna i antybakteryjna odzież zapobiega rozwojowi bakterii, które uwielbiają wilgotne i przepocone ubrania. Jest to niezwykle ważne zwłaszcza w przypadku bielizny sportowej. Poza tym odpowiedni strój jest niezwykle istotny także podczas ćwiczeń na świeżym powietrzu. Dobrze dobrany pozwala utrzymać odpowiednią temperaturę ciała, zapobiega otarciom i chroni przed deszczem i wiatrem. Dzięki temu mniej jesteśmy zależni od warunków pogodowych. Nie ryzykujemy ewentualnymi przeziębieniami i spadkiem odporności. Ale na tym nie kończy się rola sportowej odzieży. Ma ona także duży wpływ na komfort podczas aktywności fizycznej i jakość treningu. Nie wierzysz? Przypomnij sobie w takim razie dowolne ćwiczenia w niedopasowanym staniku. Założymy się, że podskakujący biust mocno cię rozpraszał. Nie mówiąc już o zgubnym wpływie podskoków na delikatną strukturę tkanki wokół biustu. Podobnie rzecz ma się z innymi częściami ciała, takimi jak uda i pośladki: obcisła, dobrze dopasowana odzież opina je, dając poczucie bardziej zwartego i gotowego do pracy ciała. Tak samo sprawa wygląda z butami – pamiętasz otarcia, które zafundowało ci niedopasowane obuwie? A przecież nie startowałaś w nich w Mistrzostwach Świata. To tylko pokazuje, że odpowiedni strój jest istotny niezależnie od poziomu zaawansowania. Dobre ubranie chroni ciało tak naprawdę od stóp do głów – i to dosłownie. Od opaski strzegącej oczy przed potem, przez koszulki i legginsy odprowadzające wilgoć ze skóry po skarpety, które zapobiegają otarciom i są wsparciem dla stóp. Jeżeli jednak po przeczytaniu tego wszystkiego myślisz, że tylko w profesjonalnym stroju możesz ćwiczyć, to uspokajamy! Tak jak napisaliśmy wcześniej – dobra odzież jest fantastycznym wsparciem dla treningu, ale go nie zastąpi. Dlatego jeżeli chcesz odpuścić, bo nie masz sportowych legginsów, to absolutnie tego nie rób. Zwykłe przewiewne i wygodne dresy także dadzą radę na początku twojej drogi – zwłaszcza, jeśli ćwiczysz w domu. Brak niesprzyjających warunków atmosferycznych sprzyja jednocześnie eksperymentom i pozwala na luz ubraniowy. Z czasem sama stwierdzisz, czy potrzebujesz innych ubrań i ocenisz, co jest ci najbardziej potrzebne.  
Przetestuj swoje ubrania sportowe na treningach w domu – sprawdź BeActiveTV!
 

Co może zrobić źle dobrana odzież do ćwiczeń?

Tak samo jak odzież może pomóc w ćwiczeniach, tak samo może ci solidnie zaszkodzić. Czasami bardzo… boleśnie. Dlatego nie myśl, że idealne dopasowanie i odpowiednia jakość ubrań jest istotna jedynie w sporcie zawodowym. Kiedy tego zabraknie, nawet trening w domu potrafi być przyczyną dużego dyskomfortu.

Otarcia

Najwięcej szkody może zrobić strój źle dopasowany – najczęściej zbyt mały i niedopasowany do sylwetki. Zbyt obcisłe legginsy i bielizna mogą boleśnie obetrzeć. Zwłaszcza w okolicach intymnych i pachwinach. Uszkodzony i podrażniony naskórek jest bardziej podatny na wszelkie infekcje. Ich leczenie z reguły trwa długo i jest dość uciążliwe. Z kolei źle wycięte bluzki i topy mogą boleśnie obetrzeć w okolicach pach. Nie mówiąc o ciągłym podjeżdżaniu materiału przy bardziej intensywnych ruchach. Nie ma chyba nic bardziej irytującego, niż ciągłe poprawianie zwijającej się koszulki.

Odparzenia

Źle dobrany strój może sprzyjać też odparzeniom. Brak odpowiednio przewiewnych materiałów sprawia, że pot nie ma jak wyparować i gromadzi się w zakamarkach skóry podrażniając ją.

Przepocenie

Równie irytujące co niezdrowe są przepocone ubrania. Zwłaszcza podczas mniej sprzyjającej aury i przy wietrze. Mokry strój nie tylko nieprzyjemnie klei się do skóry. Jest też doskonałą pożywką dla wszelkiej maści bakterii.

Alergia

Zagrożeniem mogą być także materiały, z których wykonano strój lub buty. Właściciele bardziej delikatnej skóry mogą cierpieć z powodu alergii wywołanych m.in. przez chemiczne barwniki i nieoddychające włókna nieprzyjazne dla skóry.

Nadmierny ucisk

Dyskomfort może być spowodowany także przez zbyt uciskające części garderoby. Dotyczy to zarówno czapki, która zbyt ciasno oplata głowę jak i skarpetek, które utrudniają krążenie krwi. Jest to bardzo istotne także w przypadku bielizny. Ściśnięte piersi skrępowane przez za mały stanik mogą odpłacić się bólem. Z kolei zbyt ciasne legginsy mogą ograniczać swobodę ruchów. Jeżeli te wszystkie nieprzyjemności zbierzemy razem, to otrzymujemy przepis na rezygnację z jakiejkolwiek aktywności. Pamiętaj – jedyny dyskomfort jaki powinnaś czuć, to dyskomfort związany z przekraczaniem swojej strefy komfortu podczas ćwiczeń. Nie utrudniaj tego sobie przez niewłaściwie dobraną odzież. Odpowiednio dopasowana powinna być prawie niewyczuwalna podczas ćwiczeń. Jeżeli ciągle myślisz o tym, jak bardzo opięty masz top i jak obcierające legginsy, gwarantujemy, że nie będziesz w stanie skupić się na niczym innym.

Jaką tkaninę wybrać?

Na rynku możesz spotkać się z masą różnego rodzaju materiałów dedykowanych różnym aktywnościom. Jest ich tyle, że łatwo można się w nich pogubić, dlatego mamy dla ciebie mały przewodnik po metkach.

Bawełna

Jedna z najpopularniejszych tkanin. Bawełna (zwłaszcza ta organiczna) jest przyjazna skórze, przewiewna i wygodna. Nie krępuje ruchów i jest pierwszym wyborem osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z aktywnością. Jej wadą jest niestety słabe odprowadzanie wilgoci. Przez to podczas intensywnej aktywności musimy liczyć się z mokrymi i przepoconymi ubraniami, które długo schną. Dodatkowo bawełna chłonie zapachy. Dlatego po jakimś czasie tego typu ubrania sportowe mogą nie pachnieć zbyt atrakcyjnie. Wszystko przez bakterie, które żywią się potem i naskórkiem i uwielbiają wilgotne środowisko. Z tych powodów bawełnę wybierz do aktywności o niskiej intensywności takich jak joga czy pilates.

Poliester

To tworzywo sztuczne, które charakteryzuje się niską chłonnością wody. Dlatego też świetnie radzi sobie z potem, który szybko odparowuje z jego powierzchni. Sprzyja to zachowaniu optymalnej temperatury ciała i zmniejsza ryzyko przewiania. Poliester jest wykorzystywany w wielu rodzajach odzieży – od bielizny po warstwy wierzchnie. Jest też stosunkowo tani i wytrzymały. Nie są mu straszne wysokie temperatury i słońce. Dzięki temu na długo zachowuje kolor. Często do ubrań z poliestru dodawany jest elastan. Wszystko po to, by jeszcze lepiej dopasowywały się do ciała. Wybierz tę tkaninę do treningów na świeżym powietrzu.

Polipropylen

To kolejna tkanina syntetyczna o dość specyficznej strukturze. Posiada specjalne kanaliki kapilarne, dzięki którym odprowadzany jest nadmiar wilgoci. Jest także wykorzystywana w odzieży termoaktywnej. Zdarza się, że do ubrań wykonanych z tego materiału dodawane są jony srebra. Działają one antybakteryjnie, dzięki czemu eliminują przykry zapach potu. Wadą polipropylenu jest niska odporność na działanie promieni UV. Dlatego nie zdziw się, jeśli kolory wyblakną podczas intensywnego użytkowania w słońcu. Z tego powodu ta tkanina najlepiej sprawdzi się podczas intensywnych treningów kardio i interwałów w zamkniętych pomieszczeniach. Wybieraj ubrania z dodatkiem jonów srebra, dzięki temu nie będziesz musiała stresować się ewentualnym nieprzyjemnym zapachem.

Merino

Czyli specjalnego rodzaju wełna pozyskiwana z merynosów. Jest cienka i bardzo delikatna dla skóry, dzięki czemu chroni ją przed otarciami. Jest doskonała jako bielizna termiczna podczas aktywności outdoorowych. Jej największą wadą jest cena – stuprocentowa wełna merino bez domieszek potrafi być droga.

W jaką odzież sportową warto zainwestować na początku?

Chcesz zainwestować w strój sportowy, ale przeraża cię wizja ogromnych wydatków? Spokojnie! Nie musisz kupować wszystkiego od razu. Na początek zainwestuj w bieliznę sportową – przede wszystkim stanik. Delikatna skóra wokół biustu bardzo mocno odczuwa wszelkie intensywne ćwiczenia. Dlatego, by przeciwdziałać utracie elastyczności i jędrności w tym obszarze, powinnaś zapewnić mu odpowiednie wsparcie. Równie ważne są buty. Nie muszą być od razu z najwyższej półki, ale powinny być wygodne i posiadać antypoślizgową podeszwę. Przy ich wyborze, zwróć uwagę czy stabilizują stopy. Ćwicząc w butach ze śliską podeszwą i bez odpowiedniej amortyzacji zwiększasz ryzyko kontuzji. Znacząco spada też komfort treningów. W końcu ślizganie się po podłodze nie należy do najprzyjemniejszych. Nie mówiąc o tym, że jest zwyczajnie niebezpieczne i obciążające dla stawów i mięśni. Jeżeli zaczynasz przygodę z aktywnością lub wracasz do niej po przerwie, nie musisz wydawać milionów. Po pierwsze – dopiero poznajesz swoje preferencje, po drugie nie jest to potrzebne, bo na początku nawet nie zauważysz różnicy. Dlatego bez wyrzutów sumienia możesz wybrać marki dobrej jakości z niższej półki cenowej. Ważne, by ubrania były wygodne, przewiewne i szybko schły. Osobną kwestią jest powrót do aktywności po kontuzji. Tutaj najlepiej ewentualne zakupy skonsultować z fizjoterapeutą/lekarzem. Może okazać się, że regenerujące się tkanki potrzebują odpowiedniego traktowania (np. powinny mieć zapewnioną lepszą amortyzację lub większy ucisk materiału).

Czym jeszcze kierować się przy wyborze stroju do ćwiczeń?

Kiedy już określisz podstawowe sprawy, takie jak poziom zaawansowania i zaopatrzysz się w produkty pierwszej potrzeby, możesz skupić się na takich aspektach, jak:

Częstotliwość

Będziesz ćwiczyć trenować okazjonalnie, czy kilka razy w tygodniu? Przy planowaniu większej liczby treningów w tygodniu lepiej wybrać ubrania i obuwie lepszej jakości.

Rodzaj treningu

Będzie to spokojny pilates, czy może bardziej intensywne kardio lub biegi. To ważne zwłaszcza przy wyborze tkanin, w jakich będziesz ćwiczyć.

Miejsce treningu

Planujesz ćwiczyć w domu, na siłowni, a może najbardziej odpowiada ci aktywność na zewnętrz? Każda z nich wymaga nieco innego podejścia do warstw, które na siebie ubierzesz i ewentualnej pogody, podczas której będziesz ćwiczyć.

Specyficzne potrzeby

Może twoje ciało potrzebuje wsparcia w konkretnym obszarze? Np. jeśli chodzi o stabilność w okolicach kostki albo zadbanie o komfort podczas konkretnych ruchów?

Warunki treningu

Dotyczy to zwłaszcza treningu outdoorowego. Czy będziesz ćwiczyć tylko wiosną i latem, czy może przewidujesz aktywność też w zimniejsze miesiące? W obu przypadkach musisz brać pod uwagę właściwości termoizolacyjne ubrań i ich odporność na zmienne warunki atmosferyczne takie jak wiatr i słonce.

Cena

Zanim porwie cię szał zakupów, określ swój budżet. Dzięki temu będziesz mogła szukać odzieży możliwie jak najlepszej jakości w jak najbardziej przystępnej cenie.

Wygoda

Każdy lubi co innego. Wygoda danego stroju zależy też od sylwetki i budowy. Dlatego zanim zdecydujesz się na zakup, przymierz kilka modeli i określ, w którym jest ci najwygodniej.

Estetyka

Nie ukrywajmy – kolor też ma znaczenie! Oczywiście nie powinnaś przedkładać go nad komfort i jakość ubrania. Nie ma nic złego w eksperymentowaniu z różnymi zestawami kolorystycznymi. W końcu to twoje ubranie i masz się czuć w nim dobrze. Jeżeli wiesz, że dzięki temu chętniej wybierzesz się na trening – tym lepiej! Przygotowaliśmy dla ciebie małe podsumowanie – sięgnij po nie, gdy chcesz wybrać odpowiednie ubrania treningowe: ubrania sportowe  

A kiedy staniesz przed lustrem…

Pamiętaj, że ubranie jest ważne, ale nie najważniejsze. Najbardziej istotne jest to, jak się czujesz bez niego. Nawet najpiękniejszy strój nie zastąpi miłości do siebie i szacunku do swojego ciała. Nie traktuj ubrania (nawet sportowego) jako pretekstu do ukrywania niedoskonałości. Ma on ci pomagać w osiąganiu kolejnych celów, a nie być jedynie kolejnym przebraniem. Dlatego zrezygnuj z odzieży zbyt obcisłej i krępującej ruchy. Jeżeli zależy ci na udanym treningu – postaw na komfort. W końcu ćwiczysz dla swojego dobra i własnej przyjemności. Dlatego niezależnie od tego, czy masz na sobie dres, czy strój od projektanta, ciesz się aktywnością i baw się nią. Dzięki temu będziesz czuć się pięknie w stroju, jak i bez niego. I to niezależnie od tego, ile będziesz mieć w pasie lub ile będzie wskazywać waga.  
Wszystkie treningi Ewy Chodakowskiej i trenerów BeActiveTV w jednym miejscu!
Zacznij trenować z nami już dzisiaj na BeActiveTV!
 
Ewa Janczak-Cwil

Ewa Janczak-Cwil

Absolwentka warszawskiej AWF. Fizjoterapeutka, trener osobisty i masażystka, a od 15 lat także dziennikarka. Zastępca redaktor naczelnej w magazynie Be Active dietetyka & fitness. Autorka pierwszego w Polsce treningu w postaci pliku mp3, współtwórczyni jednego z polskich portali poświęconych zdrowemu żywieniu i treningowi. Kocha jazdę na nartach, górskie wędrówki i czytanie książek.

Zapisz się na Newsletter

Co tydzień będziesz otrzymywać powiadomienia o naszych nowych postach

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *