Jaki powinien by膰聽trening? Po pierwsze skuteczny i daj膮cy du偶o pozytywnej energii. Nie mniej wa偶ne jest jednak, 偶eby by艂 bezpieczny. Co to oznacza? Bezpieczny trening to taki, kt贸ry nie obci膮偶y nadmiernie staw贸w, nie naci膮gnie 艣ci臋gien, taki kt贸ry nie doprowadzi do kontuzji.

Jak nale偶y przygotowa膰 si臋 do 膰wicze艅 w domu, 偶eby unikn膮膰 kontuzji? Po pierwsze i najwa偶niejsze nie mo偶na zapomina膰 o rozgrzewce przed i rozci膮ganiu po treningu. Opr贸cz tych oczywisto艣ci wa偶ne jest dobranie odpowiednich akcesori贸w. Jednym z najwa偶niejszych s膮 buty!

Odpowiednio dobrane buty amortyzuj膮 i wspieraj膮 staw skokowy, chroni膮 przed po艣lizgni臋ciem. S膮 niezwykle istotne przy dynamicznych treningach z du偶膮 ilo艣ci膮 podskok贸w - takie jak Ewa Chodakowska i wszystkie Fajterki lubi膮 najbardziej, czyli na przyk艂ad Mission Beach Body!

Jak wybra膰 buty do treningu w domu? Radzi lekarz podolog 艁ukasz Sempka.

Dobierz buty do 膰wicze艅 w domu. Przyjrzyj si臋 swoim stopom

Podeszwa to jedna z najwa偶niejszych cz臋艣ci buta, dzi臋ki niej nie 艣lizgasz si臋 po pod艂o偶u i mi臋kko l膮dujesz przy podskokach. Rodzaj podeszwy powinien by膰 dopasowany do rodzaju stopy. Zdejmij buty i przyjrzyj si臋 swojej stopie:

  • Czy jest silnie wygi臋ta? To tak zwana stopa supinaj膮ca.
  • A mo偶e delikatnie zakrzywiona do 艣rodka (wygi臋ta)? Czy zbli偶ona do neutralnej?
  • P艂aska albo zakrzywiona do 艣rodka? Nazywa si臋 to te偶 stop膮 w pronacji?

膯wiczenia w domu - stopy
Sprawd藕 jaki masz rodzaj stopy

Naj艂atwiej oceni膰 swoj膮 stop臋 robi膮c jej odcisk na p艂askim pod艂o偶u. Mo偶esz odcisn膮膰 j膮 w ziemi lub piasku albo zmoczy膰 wod膮 albo pomalowa膰 farb膮 i przy艂o偶y膰 do kartki papieru. Obejrzyj dok艂adnie uzyskany kszta艂t i dopasuj do wzoru.

Jak wybra膰 buty do treningu? Najwa偶niejsza jest podeszwa

To  od kszta艂tu stopy, zale偶y jak rozk艂ada si臋 na niej ci臋偶ar i od tego te偶 nale偶y uzale偶ni膰 wyb贸r obuwia.Przy podejmowaniu decyzji zwr贸膰 uwag臋 szczeg贸lnie na podeszw臋.

Podeszwy but贸w treningowych dzielimy na:

Amortyzuj膮ce lub neutralne

Takie obuwie zachowuje si臋 jak amortyzator, kt贸ry umo偶liwia dobr膮 postaw臋 oraz amortyzowanie podczas biegania lub podskakiwania. Buty tego typu s膮 zwykle lekkie i elastyczne i nadaj膮聽si臋 na si艂owni臋 i do biegania na delikatnych powierzchniach, takich jak trawa.

Neutralne stabline

Stabilne neutralne obuwie jest najbardziej uniwersalne. Nadaje si臋 do wi臋kszo艣ci aktywno艣ci, powierzchni i typ贸w stopy. Ten typ 艂膮czy w sobie amortyzacj臋 oraz wsparcie. Ma te偶 mocniejsz膮 podeszw臋. Nadaje si臋 do sesji treningowych wewn膮trz i na zewn膮trz.

Wspieraj膮ce lub profilaktyczne

Wspieraj膮ce lub profilaktyczne obuwie jest przeznaczone dla st贸p zakrzywionych, p艂askich lub tych w pronacji. Zaprojektowane tak, by wspiera膰 i kontrolowa膰 postaw臋 oraz u艂o偶enie st贸p i kosteki. To buty odpowiednie dla os贸b u kt贸rych obci膮偶enie st贸p jest nadmierne i nieprawid艂owo roz艂o偶one.

膯wiczenia w buty - buty i podeszwa
Podeszwa chroni stawy

Kolejny krok - zapi臋tek i cholewka.

Po dobraniu podeszwy kolejnym istotnym elementem dobrego buta treningowego jest zapi臋tek i cholewka. Zwr贸膰 uwag臋 na tyln膮 cz臋艣膰 buta, czy pi臋ta jest na tyle mocna, 偶e przytrzyma i wesprze pi臋t臋? Aby to sprawdzi膰, nale偶y mocno 艣cisn膮膰 tyln膮 cz臋艣膰 buta, aby upewni膰 si臋, 偶e pi臋ta si臋 nie zapada.

Zabezpiecz kostk臋 i palce

Kolejn膮 wa偶n膮 rzecz膮 jest jest g贸rna cz臋艣膰 buta, czyli ko艂nierz kostki. Powinien by膰 mi臋kki i wygodny, tak wyprofilowany, by nie ociera艂 si臋 o kostk臋 lub pi臋t臋. W przeciwnym razie mo偶e to do uczucia dyskomfortu w trakcie 膰wicze艅, a w rezultacie do powstawania p臋cherzy.

Przedni膮 cz臋艣膰 buta dopasuj do szeroko艣ci i kszta艂tu st贸p. Buty r贸偶nych marek maj膮 nieco r贸偶ne rozmiary i dotyczy to nie tylko d艂ugo艣ci, ale i szeroko艣ci stopy na ca艂ej jej d艂ugo艣ci, zar贸wno w najw臋偶szym, jak i najszerszym miejscu. 

Jak przymierza膰 buty?

Stopy, tak jak ca艂e cia艂o zmieniaj膮 si臋聽w ci膮gu dnia. Pod wiecz贸r zazwyczaj jeste艣my nieco ci臋偶si. Podobnie jest ze stopami - przymierz te same buty rano i po po艂udniu - kiedy s膮 cia艣niejsze? Stopa w ci膮gu dnia nieco puchnie i nabiera obj臋to艣ci, dlatego, 偶eby unikn膮膰 kupienie zbyt ciasnych but贸w lepiej przymierzaj je pod koniec dnia.

膯wiczenia w domu - wyb贸r but贸w

Obj臋to艣膰 stopy zale偶y te偶 od temperatury. Na pewno zauwa偶asz, 偶e w trakcie upa艂贸w stopy puchn膮. To istotne w przypadku but贸w treningowych, kiedy w wyniku wysi艂k贸w temperatura cia艂a ro艣nie. Buty b臋d膮 w porz膮dku rano lub gdy jest ch艂odno i nie jeste艣 rozgrzana, stan膮 si臋 niewygodne wieczorem lub w trakcie intensywnego wysi艂ku.

Do przymierzania but贸w za艂贸偶 skarpetki, w kt贸rych trenujesz. Gdy je za艂o偶ysz i zawi膮偶esz, wsta艅 i naci艣nij na czubek buta kciukiem. Pomi臋dzy du偶ym palcem a ko艅cem buta powinno by膰 nieco przestrzeni. Pami臋taj! Przymierz oba buty - u wi臋kszo艣ci ludzi prawa i lewa stopa nieco r贸偶ni膮 si臋 od siebie.

Sznur贸wki zawi膮zane? To wskakuj na mat臋!

艁ukasz Sempka

艁ukasz Sempka

Podolog z prawie 20-letnim sta偶em. Mieszka i pracuje w Australi, gdzie prowadzi praktyk臋 podologiczn膮 oraz pracuje w Sports Lab - centrum medycyny sportowej, podologii i ortopedii.

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *