Pewnie nieraz słyszałaś, że kluczem do osiągnięcia sukcesu jest odpowiednia motywacja do działania. Trudno się z tym nie zgodzić, bez tego nawet najbardziej spektakularna metamorfoza nie będzie trwała. Co jednak zrobić, kiedy życie ciągle rzuca Ci kłody pod nogi i przeszkadza w realizacji wymarzonych fit celów?

Kluczem do zmiany tego stanu rzeczy jest… planowanie i bycie przygotowanym na niespodziewane wydarzenia! W tym wszystkim pomaga intencja implementacyjna. Czym jest i jak działa? Dowiesz się tego z naszego artykułu!

Trwała metamorfoza – jak jak ją osiągnąć?

Zanim przejdziemy dalej zatrzymaj się na chwilę i zastanów, czym dla Ciebie jest motywacja. Nie chodzi o przytaczanie definicji, ale o praktykę. Przede wszystkim o to, w jaki sposób realizujesz fit cele i podejmujesz wyzwania na co dzień.

Może przez całe życie słyszałaś, że masz słomiany zapał i nie jesteś w stanie doprowadzić zadań do końca. W takim wypadku mamy dobrą wiadomość – nie jesteś w tym sama! Większość ludzi w jakimś momencie swojego życia musi borykać się z chwilami zwątpienia, przemęczeniem i rezygnacją. Tego typu rozterki nie omijają nawet tych najbardziej zdeterminowanych jednostek. Całe szczęście motywację także można wyćwiczyć – tak jak całe ciało. W obu przypadkach gwarantem sukcesu jest po prostu odpowiednio dobrany „plan treningowy”. 

Znajdź w sobie motywację

Ewolucja –  nie rewolucja! Spokojnie, nie mamy na myśli życiowej rewolucji. Doskonale wiemy, że każda metamorfoza, jeśli ma być trwała, wymaga czasu. W końcu nie zaczynasz przygody z bieganiem od dystansu maratońskiego. Zmianę przyzwyczajeń powinnaś przeprowadzać stopniowo i w swoim własnym tempie. Przejdźmy teraz do konkretów i narzędzi, które Ci w tym pomogą. Pamiętaj, to nie wyścigi. Najważniejsza jesteś tutaj Ty i Twoje potrzeby.

Skąd brać motywację do treningów?

Bycie zmotywowaną, kiedy wszystko idzie po Twojej myśli, jest dość proste. Prawdziwe wyzwanie zaczyna się wtedy, gdy chcesz wytrwać w swoich postanowieniach w obliczu niesprzyjających okoliczności. Kiedy jesteś zdenerwowana, zmęczona, zniechęcona lub głodna możesz łatwiej ulegać pokusom i oddalać się od wymarzonych fit celów.

Na szczęście istnieją sposoby, które pozwolą utrzymać Ci wysoki poziom motywacji do działania w tych trudnych chwilach. Jednym z nich jest, wspomniana już, intencja implementacyjna. Dzięki niej możesz sprostać wyzwaniom treningowym i stać się lepszą wersją siebie.

Bądź zmotywowana be względu na okoliczności

Intencja implementacyjna – motywacja a planowanie

Chociaż brzmi tajemniczo, intencja implementacyjna jest fantastycznym narzędziem od dawna stosowanym przez psychologów. Z jej pomocą łatwiej będzie Ci osiągnąć trwałą metamorfozę i żyć pełnią fit życia. Dzięki niej w prosty sposób poradzisz sobie z przeszkodami, które do tej pory uniemożliwiały Ci dotarcie do obranego celu. To Twój niezastąpiony sprzymierzeniec w walce o marzenia, niezależnie od tego, czy zastanawiasz się: jak zmotywować się do ćwiczeń, jak schudnąć, czy jak zacząć ćwiczyć. 

Czym jest intencja implementacyjna?

Teoria implementacyjna została stworzona przez Petera Gollwitzera w 1993 roku i od tamtej pory cieszy się sporym uznaniem. Chociaż jej nazwa brzmi nieco zawile, to sam mechanizm jest bardzo prosty. Polega na ustaleniu celu i opracowaniu planu działania, który pomoże w jego realizacji. Chodzi przede wszystkim o scenariusz zachowania się w sytuacjach, które są dla Ciebie wyzwaniem emocjonalnym lub fizycznym.

Jak działa intencja implementacyjna?

Podstawą w instrukcji obsługi intencji implementacyjnej jest zdanie „jeśli wydarzy się X, to wtedy zrobię Y”. Zmęczona lub zdenerwowana czasami nie myślisz racjonalnie i sięgasz po rozwiązania, które są najłatwiejsze, ale w dłuższej perspektywie zupełnie Ci nie służą.

Przypomnij sobie wszystkie momenty, kiedy po całym dniu bez jedzenia wchodzisz do sklepu i nie masz pojęcia, co chciałabyś zjeść. To właśnie w takich sytuacjach w Twoim koszyku ląduje najwięcej niezdrowych i kalorycznych produktów.

Intencja implementacyjna pomoże uniknąć tego rodzaju sytuacji i przygotować na podobne przypadki w przyszłości. Z jej pomocą stworzysz alternatywny scenariusz, który umożliwi Ci wyeliminowanie szkodliwych nawyków, żebyś mogła łatwiej wdrożyć pożądane zachowania w codziennym życiu, tak by stały się Twoim naturalnym wyborem! Przypomina to ćwiczenie wystąpień przed lustrem, pozwala nabrać wprawy i zyskać pewność siebie.

Utrzymaj wysoki poziom motywacji w fit życiu

Metodę możesz zastosować praktycznie w każdej dziedzinie swojego życia, nie tylko związanej z dietą i ćwiczeniami. To Ty ustalasz zasady. Plan B przećwiczony w ramach intencji implementacyjnej możesz zastosować przy wprowadzaniu zasad zdrowego odżywiania i podejmowaniu wyzwań, np. z BeActiveTV. Taki schemat sprawdzi się także w życiu zawodowym i rodzinnym. Jednym słowem – wszędzie tam, gdzie mogą zaskoczyć Cię nieprzewidziane i trudne sytuacje. Jak zatem zastosować go w praktyce? 

Zastosuj intencję implementacyjną na co dzień

Przeanalizuj swoje nawyki

W pierwszej kolejności przypomnij sobie wszystkie sytuacje, w których masz skłonności np. do rezygnowania z treningu, podjadania lub odkładania pracy na później. Spisz je na kartce.

Może masz w zwyczaju sięgać po słodki batonik zamiast lunchu? Albo lubisz aktywność na zewnątrz, ale pogoda często krzyżuje Ci szyki. To Ty znasz siebie najlepiej i wiesz, w jakim momentach powinnaś sama sobie udzielić wsparcia. Kiedy już to rozpracujesz, to przygotuj kartkę, na której stworzysz dla tych sytuacji zdrową alternatywę. Możesz skorzystać ze schematu:  „jeśli wydarzy się X, to wtedy zrobię Y”. Czyli na przykład:

„Jeśli zacznę mieć ochotę na słodycze, to zjem jabłko”
„Jeśli będzie padać, to włączę trening online”
„Kiedy będę chciała zrezygnować z treningu, to obejrzę ulubione grafiki motywacyjne”
„Kiedy wrócę z pracy do domu, to natychmiast przebiorę się w strój do ćwiczeń”
„Kiedy będzie mi smutno, zadzwonię do przyjaciółki zamiast wyjmować czekoladę”
„Kiedy ktoś skrytykuje mnie w pracy, zapytam o powody, zamiast się denerwować”


Postaw na konkrety

Pamiętaj – kluczem do sukcesu jest precyzja. Jeśli poprzestaniesz na hasłach typu „będę lepiej jeść” lub „zamierzam częściej trenować”, to prawdopodobnie niewiele z tego wyjdzie. Chodzi o to, by w trudnym momencie mieć jak najbardziej przejrzystą i prostą instrukcję działania.

Z burczącym z głodu brzuchem nie będziesz mieć siły i ochoty zastanawiać się, co miałaś na myśli pisząc „coś zdrowego” w kontekście posiłku na mieście. Im bardziej doprecyzujesz alternatywny scenariusz, tym większa szansa, że zastosujesz go w chwili słabości.

Oczywiście nawet najlepszy plan działania nie gwarantuje że całkowicie wyeliminujesz ze swojego życia potknięcia czy pokusy. Wszyscy jesteśmy ludźmi, dlatego nie bądź dla siebie zbyt surowa i postaraj się wyciszyć wewnętrznego krytyka. Zmiana przyzwyczajeń to spore wyzwanie. Im częściej będziesz stosować intencję implementacyjną, tym szybciej trwale zmienisz swoje nawyki. Zapewniamy, że z czasem poziom Twojej motywacji będzie rósł, a planowanie wejdzie Ci w krew! 

Zacznij od teraz

Odnajdź swoją motywację

Chcesz poznać inne techniki motywacyjne? Koniecznie zapisz się do newslettera BeActiveTV. Dostaniesz nowe artykuły na temat tego, jak osiągnąć wyznaczone cele wprost na swoją skrzynkę. Dołącz już dziś i korzystaj z wiedzy oraz doświadczenia ekspertów z teamu BeActiveTV!

Jeżeli chcesz odmienić swoje życie i stać się jeszcze lepszą wersją siebie, to podejmij też wyzwanie Ewy Chodakowskiej „90 dni – zaprojektuj swoje jutro”. Poczuj siłę płynącą z bycia częścią społeczności naszych fajterek i przejdź metamorfozę zarówno fizyczną, jak i duchową.