Fit życie – brzmi dobrze, prawda? Zapewne wiele razy spotkałaś się z tym określeniem zaczynając ćwiczenia lub dietę. Zastanawiałaś się jednak kiedyś, co ono tak naprawdę oznacza? Bycie fit to według nas coś znacznie więcej, niż moda lub chwilowy trend. To  konkretny styl życia – zdrowy zarówno dla ciała, jak i dla umysłu. To szacunek dla potrzeb organizmu i wsłuchiwanie się w nie z miłością i zrozumieniem. Piękne ciało i świetne samopoczucie to jedynie naturalne konsekwencje takiego stanu rzeczy. Brzmi kusząco, prawda? Nie są to obietnice bez pokrycia!

Wybierając tę ścieżkę musisz jednak przygotować się na ciężką pracę, ale zapewniamy – jej efekty zadziwią ciebie samą! Mimo to boisz się, że nie znajdziesz zrozumienia wśród bliskich? Nic bardziej mylnego! Fit styl życia ma to do siebie, że jest… zaraźliwy. Twój dobry przykład, radość życia i efekty będą najlepszą wizytówką skuteczności twoich działań. Poza tym możesz czerpać moc i inspirację od innych fit entuzjastek. To społeczność, która z chęcią przyjmie cię w swoje szeregi. Myślisz, że nie podołasz? Fit ambasadorką może zostać każda z nas! Niezależnie od wieku, stopnia sprawności, czy wagi. Dlatego nie zwlekaj, weź swoją przyszłość we własne ręce i zacznij zmieniać swoje życie na lepsze. Nasz fit poradnik pokaże ci, jak to zrobić!

Dlaczego warto żyć fit?

Wciąż nie jesteś przekonana, czy chcesz żyć fit? Co powiesz na to, że według badań dbanie o dietę i aktywność fizyczną ma realne przełożenie na twoje zdrowie? Dopóki jesteś młoda ciało wybacza ci wiele. Niedosypianie, brak ruchu, śmieciowe jedzenie i wszelkiego rodzaju używki (takie jak m.in. alkohol i papierosy). Do pewnego momentu organizm jest w stanie poradzić sobie z ich zgubnym wpływem. Niestety wraz z wiekiem jego tolerancja na tego typu wybryki znacząco maleje. Na szczęście wielu problemom zdrowotnym można zaradzić. Sama zobacz, ile możesz zyskać!

zalety życia fit

Myślisz, że skoro życie fit ma tyle zalet, to trzymanie się go musi być męczące i obciążające? Nic bardziej mylnego! Na początek wystarczy, że będziesz trzymać się tych kilku prostych zasad. 

10 zasad życia fit

Jak sama widzisz nie chodzi tutaj jedynie o ciało. Umysł i samopoczucie są tutaj również istotne. Zbyt pochłonięta walką o idealną sylwetkę możesz łatwo stać się swoim najgorszym wrogiem. Wtedy nawet wymarzony rozmiar nie da ci szczęścia i satysfakcji. Zawsze będziesz chciała więcej. Dlatego chcąc żyć fit warto, byś poświęciła uwagę także swojemu wnętrzu i swoim potrzebom. Jeśli masz z tym problem, polecamy ci gorąco Detox Głowy!

Inspirujące fit życiorysy 

Słowa to jedno, jednak by naprawdę żyć fit trzeba przede wszystkim działać! Mówienie i gdybanie nie zbliży cię do upragnionego celu. Dopóki nie zrobisz pierwszego kroku wymarzone życie będzie zaledwie słabo naszkicowanym planem. W dodatku takim, który nigdy nie dostanie szansy na realizację. One o tym doskonale wiedzą. Chodzi o kobiety, które mimo różnych doświadczeń postanowiły zawalczyć o siebie. Dzieli je wiek, doświadczenie zawodowe i życiowe doświadczenie. Tym, co je łączy jest miłość do aktywności fizycznej i do… siebie samych!

Fit fajterki

Te dziewczyny to prawdziwy wulkan emocji i dobrej energii. To kobiety takie jak ty, które dbanie o siebie muszą pogodzić z pracą, rodziną i wieloma innymi obowiązkami. Wiele z nich musiało przejść bardzo trudną i bolesną drogę, zanim miały odwagę sięgnąć po marzenia. W przypadku Kamili walka o najlepszą wersję siebie wymagała prawdziwej rewolucji w planie dnia:

metamorfoza fit

Jeszcze ponad rok temu ważyłam 106 kilogramów. Nie czułam się dobrze ze swoją wagą. Brakowało mi siły i energii. Swój każdy dzień zaczynałam koło 10–11 jedząc śniadanie, albo go nie jedząc. Czasami był to od razu obiad. Potem siadałam na kanapie przed telewizorem i kończyłam swój dzień. 

Wyjść z takiej spirali rezygnacji i niszczących nawyków nie jest łatwo. Na szczęście Kamila  znalazła w sobie siłę do zmiany:

Potem przyszedł taki moment, że powiedziałam “dość” i zaczęłam przygodę z Ewą. Od tego czasu schudłam 28 kilogramów. Zmienił się nie tylko mój wygląd zewnętrzny, ale też myślenie. Czuję się piękna, pewna siebie i mam w sobie dużo energii. 

Myślisz, że aby żyć fit trzeba kochać sport od kołyski? Nic bardziej mylnego. Wiele z naszych fit fajterek nie wyobrażało sobie codziennych ćwiczeń i zmiany sposobu jedzenia. Część z nich nie wierzyła w ich skuteczność. Inne nie ufały… same sobie. A raczej swojemu zapałowi i motywacji – tak jak Anna.

anuskaa85

Jestem osobą, która nigdy nie wierzyła, że może zabrać się za ćwiczenia w domu. Wydawało mi się, że to niemożliwe, żeby się zmotywować. [...] W zeszłym roku waga osiągnęła taki wynik, że poczułam się źle sama ze sobą. Spadła mi pewność siebie i energia. Leżałam tylko w łóżku i jadłam. 

Historia Anny pokazuje jednak, że w każdej z nas drzemie siła do zmiany. Czasami wystarczy tylko dać jej szansę.

Postanowiłam przerwać ten zamknięty krąg i zaczęłam ćwiczyć z Ewą i BeActive TV. Moja kondycja była zerowa i nawet najprostszy trening sprawiał mi ogromną trudność. Miałam chwile zwątpienia, ale stwierdziłam, że chociaż w raz w życiu muszę spróbować. W ciągu niecałych trzech miesięcy straciłam 8 kilogramów i ponad 20 centymetrów z obwodów. 

Fit trenerzy i trenerki

Oczywiście to nie koniec inspiracji, z których możesz czerpać. Mogą nimi być także inne osoby: trenerki, dietetyczki lub pozostałe kobiety (lub mężczyźni), których siłę woli i wytrwałość podziwiasz. Dla których żyć fit, to po prostu… żyć zdrowo i pięknie! Pamiętaj jednak, by wybierać osoby, które promują mądre osiąganie celów. Doskonałym przykładem jest tutaj sama Ewa Chodakowska. Nasza fit trenerka na każdym kroku podkreśla, że piękne ciało jest konsekwencją troszczenia się o siebie. Przy takim podejściu regularna aktywność fizyczna i zbilansowana dieta stają się po prostu stylem życia, nie zaś nieprzyjemnym obowiązkiem. Tylko wtedy masz szansę, że twoja metamorfoza będzie trwała. 

Jak gotować fit

Fit przepisy nie muszą być ani drogie, ani specjalnie skomplikowane. Pamiętaj jednak, że fit posiłki zaczynają się na długo przed tym, jak zaczniesz przyrządzać je w kuchni. Już to co i gdzie kupujesz ma spory wpływ na to, jak będzie wyglądać zawartość twojego talerza. Dlatego warto przestrzegać tych kilku zasad w codziennych przygotowaniach.

Zasady fit zakupów

  • przed udaniem się do sklepu sporządź dokładną listę produktów – uchroni cię to przed zbędnymi wydatkami
  • nigdy nie chodź głodna na zakupy spożywcze – kupisz więcej, niż zamierzasz
  • nie kupuj słodyczy i chipsów “na wszelki wypadek” lub “dla gości” – będą kusiły w chwilach słabości
  • czytaj składy – zastanów się, czy wszystkie produkty, które wkładasz do koszyka służą twojemu zdrowiu i dobremu samopoczuciu
  • omijaj półki z produktami, co do których wiesz, że masz słabość - chyba, że są to warzywa;) 
  • planuj posiłki z wyprzedzeniem – dzięki temu będziesz mogła robić zakupy rzadziej i mniej żywności będzie się marnować

Fit śniadanie

fit śniadanie

Wszyscy powtarzają, że to najważniejszy posiłek dnia i… mają sporo racji. Fit śniadanie to pierwsza dawka paliwa, którą dostarczasz swojemu organizmowi po nocnej przerwie. Zjedzone odpowiednio wcześnie (do 1 godzin po przebudzeniu) chroni cię przed spadkiem energii i daje siłę do działania. Zwłaszcza, gdy lubisz trenować rano. Pamiętaj, by raczej nie ćwiczyć na czczo! Śniadanie powinno być lekkie, ale jednocześnie pożywne. Najlepiej, by składały się na nie produkty będące źródłem pełnowartościowego białka (twaróg, mleko lub ryba) i węglowodanów (najlepiej pochodzących z produktów pełnoziarnistych, np. razowego pieczywa czy płatków owsianych). Dobrze, by ten posiłek można było szybko można przygotować i zjeść w porannej krzątaninie. Doskonale w tej roli sprawdzi się np. omlet z płatkami owsianymi, miodem i świeżymi owocami. Możesz też wypróbować owsianki, jaglanki lub domowej granoli z jogurtem naturalnym i owocami. Wolisz kanapki? Zadbaj o to, by pieczywo było pełnoziarniste i na naturalnym zakwasie.

Fit obiad

fit obiad

Chociaż niestety często pomijany, to ten posiłek ma kluczowe znaczenie dla twojego treningu. Dostarcza organizmowi m.in. energii do pracy i działania. Jedzony regularnie pozwala zachować odpowiednie odstępy między posiłkami. Dzięki temu unikniesz wieczornego napadu głodu a twój metabolizm przyspieszy. Prawdziwy fit obiad powinien składać się z:

  • węglowodanów (np. kasz, ryżu, pełnoziarnistego makaronu lub ziemniaków)
  • białka (pochodzącego z ryb, chudego mięsa, jaj lub produktów strączkowych)
  • warzyw (tutaj możesz zdać się na swoje preferencje smakowe – polecamy jednak przede wszystkim warzywa sezonowe)
  • tłuszczy (polecamy te z: oleju rzepakowego, oliwy z oliwek, orzechów, pestek i awokado. Pamiętaj, by stosować je jedynie na zimno!)

Fit kolacja

fit kolacja

Lekka i zbilansowana – taka powinna być idealna fit kolacja. Jeżeli do tej pory byłaś zagorzałą wielbicielką nocnego łasuchowania, to nie mamy dla ciebie dobrej wiadomości. Taki tryb życia nie tylko negatywnie wpływa na sen, lecz także sprzyja tyciu. To co jesz na wieczór uzależnione jest od pory, o jakiej trenujesz. Jeśli robisz to rano – kolacja powinna być lekka. Świetnie sprawdzi się tutaj np. pieczony łosoś z warzywami lub sałatka z kaszą gryczaną. Jeśli ćwiczysz na wieczór, to powinnaś także zadbać o źródło łatwo przyswajalnych węglowodanów tuż po wysiłku (np. w postaci banana). Wieczorną aktywność postaraj się zaplanować tak, by posiłek potreningowy nie wypadał później, niż na dwie godziny przed snem. 

Fit desery i fit smoothie

fit deser

Są one doskonałym pomysłem na drugie śniadanie lub podwieczorek. Smaczne, zdrowe i niskokaloryczne! Czego chcieć więcej? Doskonała pora na tego typu kulinarne wariacje przypada na wiosnę i lato, kiedy na bazarkach mamy zatrzęsienie sezonowych warzyw i owoców. To prawdziwy zastrzyk nie tylko witamin, lecz przede wszystkim fantastycznych smaków i aromatów. Jednak by nim były warto wiedzieć też, jak odpowiednio je przechowywać. 

Skończył się sezon na ulubione owocowe pyszności? Zawsze masz do wyboru ich mrożone odpowiedniki! By stworzyć przepyszny fit koktajl wystarczy zmiksować ze sobą ulubione owoce (same lub z dodatkiem warzyw), dodać aromatyczne przyprawy (takie jak np. cynamon lub kardamon) i cieszyć się orzeźwiającym smakiem. To także doskonała opcja na posiłek po treningu.

W fit deserach najlepsze jest to, że mogą być pełnoprawnym posiłkiem i to bez poczucia winy! Wystarczy wyeliminować z nich biały cukier i tłuszcze utwardzone, a kiedy trzeba użyć odpowiedniej mąki (np. jaglanej, żytniej lub gryczanej). Potem tylko dodatek ulubionych owoców, naturalnego słodzika (np. miodu lub ksylitolu) i pyszny deser w wersji fit gotowy!

Fit ćwiczenia w domu (i nie tylko!)

By żyć fit trzeba… zaprzyjaźnić się z aktywnością fizyczną. Jeżeli liczyłaś, że uda się pominąć ten aspekt, to musimy cię rozczarować. Dieta jest oczywiście ogromnie ważna. Jednak to regularny trening pozwala pięknie wyrzeźbić ciało i zadbać o jego sprawność na długie lata. Na szczęście żyć fit nie oznacza natychmiastowego startu w ultramaratonie lub podnoszenia ogromnych ciężarów. Najważniejsze jest to, by zacząć. Prawdziwy fit trening powinien być dostosowany do twojej sprawności, wieku i potrzeb. A przede wszystkim… powinien dawać ci radość! Mamy dla ciebie kilka wskazówek, które pomogą ci wypracować fit nawyki. Liczymy, że dzięki nim aktywność fizyczna będzie stałym gościem twojego fit planu dnia!

#1 Wybierz trening ratunkowy

Czasami jest tak, że wracasz zmęczona po pracy i na nic nie masz ochoty. Najchętniej zaległabyś na kanapie i oglądała serial jedząc chipsy. Może i nawet chciałabyś poćwiczyć, ale nie masz siły na przeglądanie tych wszystkich programów. Wtedy z pomocą przychodzi on – ten jeden trening, który masz przygotowany na takie okazje. Zawsze miej w zanadrzu zestaw ćwiczeń, który sprawia ci najwięcej radości i satysfakcji. Nieważne, ile będzie trwał. Każda aktywność (nawet ta najkrótsza) jest lepsza od jej braku. 

#2 Angażuj całe ciało

Im więcej partii mięśniowych angażujesz podczas ćwiczeń, tym więcej kalorii spalasz. Dlatego wybieraj takie programy, które pozwalają ci użyć niemal całego ciała. Dzięki temu wypracujesz smukłą i proporcjonalną sylwetkę. Oczywiście nie ma niczego złego w zestawach na konkretne partie. Jeżeli wolisz taki typ ćwiczeń po prostu mieszaj i urozmaicaj programy w ciągu tygodnia. 

#3 Dbaj o fit codzienność

Każda okazja jest dobra, by żyć fit. Schylasz się po coś do szafki? Zrób przysiad. Siedzisz przy biurku? Zaplanuj sobie krótką przerwę, przejdź się po biurze i wykonaj kilka wymachów rąk i nóg (najlepiej w ustronnym miejscu ;)). Jeśli stoisz w kolejce do kasy możesz wspinać się na palce nóg ćwicząc łydki. Takich przykładów możemy mnożyć w nieskończoność. Pamiętaj, że fit codzienność nie musi się składać ze spektakularnych gestów czy medali. Czasami wystarczy, że wysiądziesz przystanek wcześniej i zrobisz sobie spacer do domu. 

#4 Zadbaj o dostępność treningu

Masz ogromną ochotę poćwiczyć, ale jesteś na wyjeździe bez dostępu do ulubionej płyty? A może zapomniałaś z domu laptopa i masz do dyspozycji tylko komórkę? Takie sytuacje mogą skutecznie osłabić zapał i pokrzyżować szyki. Zadbaj o to, by mieć dostęp do ulubionych treningów wszędzie tam, gdzie aktualnie jesteś. W BeActive TV czeka na ciebie ponad 35 programów, do których odtworzenia wystarczy smartfon i dostęp do internetu!

Jak żyć fit i wytrwać?

Wiedziona falą entuzjazmu wyrzucasz całe niezdrowe jedzenie i kupujesz sprzęt do ćwiczeń. Czujesz się niezniszczalna i pełna energii. Wiesz, że fit nawyki będą stałą częścią twojej codzienności.  A potem przychodzi pierwszy kryzys, a ty zadajesz sobie pytanie – co teraz? Na szczęście nie ma sytuacji bez wyjścia!

#1 Znajdź fit społeczność

Nie tylko ty zmagasz się z walką o jak najlepszą wersję siebie. W internecie jest mnóstwo grup i stron, na których kobiety dzielą się swoimi doświadczeniami. Znajdziesz w nich zazwyczaj sporo wsparcia i ogrom pozytywnej energii. Szukaj, dopytuj i sprawdzaj. Znajdź swoją fit społeczność, która będzie dla ciebie wsparciem w trudniejszych momentach. Internet jest pełen fajterek Ewy Chodakowskiej. Znajdziesz je na przykład na jej profilu na FB! Z pewnością chętnie pomogą ci one w drodze do celu!

#2 Szukaj inspiracji

Znajdź i zapisz sobie profile dziewczyn, które szczególnie cenisz. Wybierz te, które są dla ciebie inspiracją i motywują cię do wytrwania. Nie patrz na zasięgi ani liczę fanów. Powinna cię obchodzić jedynie zawartość merytoryczna i emocjonalna. Szukaj osób z dobrą energią, które są szczere w tym, co robią. Gorąco polecamy ci konta naszych fajterek! Są naprawdę niesamowite.

#3 Prowadź fit kalendarz

Zapisuj w nim swoje przemyślenia związane z treningami. Zarówno tymi udanymi, jak i tymi mniej spektakularnymi. Nie bój się swoich porażek i potknięć, ale czerp z nich siłę. Regularne pisanie pomoże ci złapać odpowiednią perspektywę w chwilach zwątpienia. W każdym momencie bowiem będziesz w stanie zobaczyć, jak daleką drogę przebyłaś i ile cię to kosztowało. Fit planer pomoże ci też uporządkować myśli i wprowadzi większy ład w codzienne życie.

#4 Śledź postępy

Na początku swojej drogi zrób sobie zdjęcie całej sylwetki. Pozwoli ci to na bieżąco monitorować małe efekty treningów. Na co dzień możesz nie zauważyć zmian w swoim ciele. Takie porównania pomogą ci docenić, jak wiele osiągnęłaś do tej pory. Nie wstydź się. Nie musisz chwalić się nikomu swoją metamorfozą, dopóki nie będziesz gotowa. 

#5 Bądź z siebie dumna

Oto najbardziej fit zasada fit życia. Szanuj siebie i to, co przeżyłaś. Nie bądź dla siebie surowym krytykiem. Traktuj siebie z czułością i wyrozumiałością. Pozwól sobie na chwile słabości i potknięcia. Nikt z nas nie jest idealny. Pamiętaj, że z nikim się nie ścigasz. Robisz to całkowicie dla siebie. Jeśli masz potrzebę – chwal się sukcesami. Czy to wśród znajomych, na Instagramie lub Facebooku. Masz do tego pełne prawo!

Zostań fit królową własnego życia

Pamiętaj, co w tym wszystkim jest najważniejsze i na czym najbardziej powinno ci zależeć. Czy chodzi o nienaganną sylwetkę i sześciopak na brzuchu? Nie! Owszem, wyrzeźbione ciało jest piękne, ale to nie ono powinno być twoim głównym celem. Najważniejsza wciąż pozostajesz ty sama. Twoje marzenia, cele i plany. Żyć fit to znaczy żyć dla siebie i w zgodzie ze sobą. Bez karania, strofowania i dociskania do granic możliwości. To ty decydujesz, jak długa będzie twoja droga i co znajdzie się na jej końcu. Dlatego krocz nią z podniesioną głową i nie bój się podejmować wyzwań! Pamiętaj, że my i cała społeczność fajterek jesteśmy tutaj, by cię w tym wesprzeć. Pamiętaj też, że celem nie są cyferki na wadze, ani wskazania centymetra. Jesteś nim szczęśliwa i spełniona ty. Życzymy ci powodzenia na fit ścieżce. Wierzymy, że to będzie początek pięknej przygody!

Marta Kielak

Marta Kielak

Dietetyk kliniczny i psychodietetyk. Współautorka książek „Zdrowe koktajle”, " Fit and sweet" oraz publikacji prasowych i jadłospisów w magazynie „Be Active Dietetyka&Fitness”. Ekspert diety on-line BeDiet.pl. W życiu i pracy kieruje się zasadą: prawidłowe odżywianie powinno być nie tylko zdrowe, ale przede wszystkim smaczne.

    1. W takim wypadku można zrobić trening na czczo i zjeść śniadanie po treningu albo zjeść coś „szybkiego” ale też łatwostrawnego, bezpośrednio po obudzeniu np. banana albo wypić koktajl. Można też przygotować łatwostrawny posiłek dzień wcześniej i rano tylko wyjąć z lodówki, np. owsiankę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *