Zdarzy┼éo Ci si─Ö kiedy┼Ť odpu┼Ťci─ç trening, bo przez prac─Ö by┼éa┼Ť poirytowana i zniech─Öcona? A mo┼╝e cz─Östo zajadasz smutki, a przez to Twoja fit metamorfoza wci─ů┼╝ si─Ö oddala? Te zachowania doskonale pokazuj─ů, jak wielki wp┼éyw na post─Öpowanie i motywacj─Ö maj─ů emocje. I nie chodzi tutaj jedynie o fit ┼╝ycie. Rz─ůdz─ů one ka┼╝dym aspektem naszej codzienno┼Ťci i maj─ů niebagatelny wp┼éyw na realizacj─Ö cel├│w, tak┼╝e tych zwi─ůzanych z ─çwiczeniami i diet─ů.┬á

Zrozumienie zar├│wno w┼éasnych, jak i cudzych emocji bywa sporym wyzwaniem, ale warto pr├│bowa─ç! Zw┼éaszcza, je┼Ťli zale┼╝y Ci na znalezieniu sposobu na skuteczne zmotywowanie si─Ö do regularnych ─çwicze┼ä, rozpocz─Öcia treningu lub utrzymania zdrowej diety. Z naszego artyku┼éu dowiesz si─Ö, co zrobi─ç, by lepiej pozna─ç swoje emocje i zaakceptowa─ç to, co czujesz oraz jak wykorzysta─ç┬át─Ö wiedz─Ö do budowania pozytywnego nastawienia oraz zdrowych relacji.

Emocje a (nie tylko) fit ┼╝ycie

Zacznijmy od tego, czym s─ů emocje. Cz─Östo termin ten jest u┼╝ywany zamiennie z uczuciami. I chocia┼╝ oba okre┼Ťlenia s─ů ze sob─ů ┼Ťci┼Ťle zwi─ůzane, to nie oznaczaj─ů tego samego.

  • Emocje to w (w du┼╝ym uproszczeniu) nasza reakcja na otaczaj─ůc─ů nas rzeczywisto┼Ť─ç. Chocia┼╝ mog─ů by─ç bardzo gwa┼étowne, to jednak maj─ů charakter przej┼Ťciowy. Zaliczaj─ů si─Ö do nich m.in. strach, rado┼Ť─ç i gniew.┬á
  • Uczucia okre┼Ťlaj─ů nasz stosunek do sytuacji, miejsc i ludzi oraz siebie. Przyk┼éadami s─ů mi┼éo┼Ť─ç lub przyja┼║┼ä. Uczucia tak┼╝e mog─ů by─ç bardzo intensywne, ale w odr├│┼╝nieniu od emocji, towarzysz─ů nam przez d┼éu┼╝szy czas. Zapewne sama najlepiej wiesz, jak trudno jest z dnia na dzie┼ä si─Ö odkocha─ç.

To w┼éa┼Ťnie wspomniana gwa┼étowno┼Ť─ç emocji sprawia, ┼╝e tak trudno sobie z nimi poradzi─ç. Z tego samego powodu mog─ů one silnie wp┼éywa─ç na podejmowane przez nas dzia┼éania i decyzje ÔÇô i to nie zawsze pozytywnie. W┼éa┼Ťnie dlatego warto, by┼Ť przyjrza┼éa si─Ö bli┼╝ej temu, co czujesz.┬á Zw┼éaszcza, gdy zale┼╝y Ci na zmianie dotychczasowych przyzwyczaje┼ä i rozpocz─Öciu fit ┼╝ycia.

Dobre i złe emocje

Niekiedy s┼éycha─ç o ÔÇ×dobrychÔÇŁ i ÔÇ×z┼éychÔÇŁ emocjach. Chcieliby┼Ťmy odradzi─ç takie my┼Ťlenie i warto┼Ťciowanie. Wszystko, co odczuwasz jest wa┼╝n─ů wiadomo┼Ťci─ů, kt├│r─ů wysy┼éa do Ciebie cia┼éo i umys┼é. Z┼éo┼Ť─ç pokazuje na przyk┼éad, ┼╝e kto┼Ť przekroczy┼é Twoje granice, strach pozwala unikn─ů─ç wielu niebezpiecznych sytuacji, a smutek jest sygna┼éem, ┼╝e co┼Ť Ci─Ö mocno zrani┼éo lub ┼╝e brakuje czego┼Ť wa┼╝nego w Twoim ┼╝yciu. Dlatego nie nale┼╝y walczy─ç z okre┼Ťlonymi emocjami i pr├│bowa─ç si─Ö ich pozby─ç, a raczej nauczy─ç si─Ö je odpowiednio wyra┼╝a─ç i radzi─ç sobie z nimi w konstruktywny spos├│b. Prawda bowiem jest taka, ┼╝e im bardziej co┼Ť wypierasz, tym silniej wp┼éywa to na Twoj─ů codzienno┼Ť─ç.

Emocjonalne pułapki

Zrozumienie emocji i zaakceptowanie ich jest tak┼╝e niezwykle wa┼╝ne w kontek┼Ťcie osi─ůgania cel├│w. Dlaczego? W zale┼╝no┼Ťci od Twojego podej┼Ťcia, mog─ů one by─ç albo motorem nap─Ödowym, albo najwi─Öksz─ů przeszkod─ů w ┼╝yciowej fit metamorfozie. Wszystko dlatego, ┼╝e s─ů nierozerwalnie zwi─ůzane z siln─ů wol─ů i motywacj─ů. Kiedy ignorujesz to, co czujesz, mo┼╝esz zacz─ů─ç wpada─ç bowiem w tzw. pu┼éapki my┼Ťlowe. To z regu┼éy za ich spraw─ů odwo┼éujesz trening lub rezygnujesz z diety na rzecz niezdrowego jedzenia. Do najcz─Östszych z nich nale┼╝─ů:

L─Ök przed sukcesem

Tak, dobrze przeczyta┼éa┼Ť! W osi─ůgni─Öciu wymarzonego celu cz─Östo przeszkadza strach przed tym, ┼╝eÔÇŽ Ci si─Ö powiedzie. Powod├│w takiego stanu rzeczy mo┼╝e by─ç kilka. Mo┼╝esz np. ba─ç si─Ö tego, ┼╝e ÔÇ×nowej CiebieÔÇŁ nie zaakceptuj─ů bliskie osoby. Dop├│ki si─Ö nie wychylasz i ┼╝yjesz dawnym ┼╝yciem, to poruszasz si─Ö na znanym i bezpiecznym terenie. Nawet, je┼Ťli taka sytuacja jest jednocze┼Ťnie ┼║r├│d┼éem smutku i frustracji.

Nie ma co ukrywa─ç ÔÇô marzenie o idealnym ┼╝yciu jest wygodne, bo nie wymaga dzia┼éania. Przej┼Ťcie od s┼é├│w do czyn├│w bywa trudne, bo wi─ů┼╝e si─Ö cz─Östo ze zmian─ů przyzwyczaje┼ä i zupe┼énie now─ů ┼╝yciow─ů perspektyw─ů. I nie jest wa┼╝ne, czy chodzi tu o zmian─Ö pracy, czy o fit metamorfoz─Ö.

Strach przed pora┼╝k─ů

To drugi biegun tego samego problemu. Tutaj jednak g┼é├│wnym problemem jest zamartwianie si─Ö. Je┼╝eli kiedy┼Ť ba┼éa┼Ť si─Ö odezwa─ç lub p├│j┼Ť─ç na si┼éowni─Ö z powodu l─Öku przed o┼Ťmieszeniem, to z pewno┼Ťci─ů wiesz, o czym m├│wimy. Strach przed pora┼╝k─ů nap─Ödzany jest przez wymy┼Ťlanie i nieko┼äcz─ůce analizowanie w g┼éowie najgorszych mo┼╝liwych scenariuszy. Z kt├│rych oczywi┼Ťcie wi─Ökszo┼Ť─ç nigdy si─Ö nie zrealizuje. Towarzysz─ů temu my┼Ťli w stylu: ÔÇ×i tak mi si─Ö nie udaÔÇŁ, ÔÇ×jestem beznadziejnaÔÇŁ, ÔÇ×tylko si─Ö o┼Ťmiesz─Ö, lepiej da─ç sobie spok├│jÔÇŁ.

Przesada

ÔÇ×Nigdy nic mi nie wychodziÔÇŁ, ÔÇ×zawsze przegrywamÔÇŁ, ÔÇ×w ┼╝yciu tego nie osi─ůgn─ÖÔÇŁ ÔÇô tego typu przesadzone stwierdzenia nie u┼éatwiaj─ů realizacji cel├│w. Cz─Östo powtarzane odbieraj─ů si┼éy, powoduj─ů zniech─Öcenie i frustracj─Ö. Przesada powoduje, ┼╝e jedno potkni─Öcie przekre┼Ťla w Twoich oczach ca┼éy dotychczasowy dorobek, a ma┼éy problem urasta do rangi przeszkody nie do pokonania.

Dlatego, je┼Ťli zale┼╝y Ci na udanej fit metamorfozie, to nie warto dopuszcza─ç jej do g┼éosu zbyt cz─Östo. My┼Ťl─ůc w ten spos├│b tracisz bowiem zdrow─ů perspektyw─Ö i ulegasz wra┼╝eniu, ┼╝e ca┼ée Twoje ┼╝ycie jest bez sensu, a ka┼╝dy plan jest z g├│ry skazany na pora┼╝k─Ö. Kiedy ÔÇ×zawszeÔÇŁ i ÔÇ×nigdyÔÇŁ towarzysz─ů Ci bez ustanku, to skutecznie sabotuj─ů realizacj─Ö cel├│w.

Emocje a motywacja do trening├│w

Przypomnij sobie swoje nastawienie do treningu, gdy jeste┼Ť radosna i wypocz─Öta i to, kiedy jeste┼Ť sfrustrowana i nie masz na nic si┼é. To wci─ů┼╝ te same ─çwiczenia i to samo cia┼éo. Tym, co ulega zmianie jestÔÇŽ Twoje nastawienie. To ono jest kluczem do zmiany nawyk├│w i realizacji marze┼ä.

W ha┼Ťle Ewy Chodakowskiej, kt├│re g┼éosi, ┼╝e ÔÇ×Twoje cia┼éo mo┼╝e wi─Öcej, ni┼╝ podpowiada Ci umys┼éÔÇŁ nie ma ani grama przesady. To, jak i o czym my┼Ťlisz ma ogromn─ů moc. Masz sk┼éonno┼Ťci do pesymizmu i narzekania? Powt├│rzymy: nie martw si─Ö na zapas. Sporo rzeczy mo┼╝na wypracowa─ç, by m├│c cieszy─ç si─Ö pozytywnym nastawieniem i zdrowymi relacjami!

Jak radzi─ç sobie z emocjami

W lepszym zrozumieniu i dostrze┼╝eniu emocji pomaga uwa┼╝no┼Ť─ç. To przede wszystkim bycie tu i teraz oraz bezstronna obserwacja tego, co dzieje si─Ö w Twoim wn─Ötrzu. Bez oceniania i wybiegania w przysz┼éo┼Ť─ç. Jak si─Ö do tego zabra─ç? Najlepiej znajd┼║ ciche miejsce, gdzie nikt nie b─Ödzie Ci przeszkadza┼é, we┼║ kilka bardzo g┼é─Öbokich wdech├│w i pozw├│l my┼Ťlom p┼éyn─ů─ç swobodnie. Nie powstrzymuj ich. Potraktuj je jak rzek─Ö, kt├│rej nurt obserwujesz.┬á

Naucz si─Ö nazywa─ç to, co czujesz

Trudne emocje bywaj─ů sporym wyzwaniem i wystawiaj─ů na pr├│b─Ö siln─ů wol─Ö i motywacj─Ö. Dlatego, gdy si─Ö pojawi─ů, to mo┼╝esz zada─ç sobie tak┼╝e kilka szczerych i prostych pyta┼ä:

  • Co w┼éa┼Ťnie czuj─Ö?
  • Dlaczego tak si─Ö czuj─Ö?
  • Co spowodowa┼éo moj─ů reakcj─Ö?

Dzi─Öki temu ┼éatwiej b─Ödzie Ci odkry─ç, co le┼╝y u ┼║r├│d┼éa Twoich zachowa┼ä, a tym samym wypracowa─ç zdrowy i bezpieczny spos├│b na wyra┼╝anie emocji. Jest to pomocne zw┼éaszcza w tych sytuacjach, kt├│re bywaj─ů wyzwaniem. Kojarzysz momenty, kiedy by┼éa┼Ť niemi┼éa dla przyjaci├│┼éki, bo zirytowa┼éo Ci─Ö zachowanie szefa? Albo gdy kupi┼éa┼Ť mas─Ö niezdrowego jedzenia, bo kto┼Ť bliski zawi├│d┼é Twoje zaufanie?

Nazwanie, rozpoznanie, a przede wszystkim zaakceptowanie tego, co dzieje si─Ö w Twoim wn─Ötrzu pozwoli Ci rozpracowa─ç i zmieni─ç schematy. Ma to ogromny wp┼éyw nie tylko na budowanie zdrowych relacji, lecz tak┼╝e na jako┼Ť─ç zdrowia psychicznego w og├│le. Im ┼Ťwiadomiej ┼╝yjesz, tym masz wi─Ökszy wp┼éyw na swoje ┼╝ycie i mo┼╝esz kszta┼étowa─ç swoj─ů rzeczywisto┼Ť─ç tak, jak tego pragniesz.

Jak radzi─ç sobie z trudnymi emocjami

Wiadomo, ┼╝e kiedy zalewa Ci─Ö fala emocji, to najcz─Ö┼Ťciej jest za p├│┼║no na rozwa┼╝ne i ┼Ťwiadome dzia┼éanie. Dlatego warto mie─ç w g┼éowie, co┼Ť w rodzaju instrukcji obs┼éugi. Taki plan awaryjny na wypadek trudniejszych moment├│w i zwi─ůzany z nimi spadek motywacji. Znasz go ju┼╝ zapewne z artyku┼éu o intencji implementacyjnej.

W jego opracowaniu pom├│c mog─ů pytania:

  • Jak reaguj─Ö na konkretn─ů emocj─Ö/ jakie s─ů moje sposoby na radzenie sobie z ni─ů?
  • Czy moje dzia┼éanie szkodzi, czy pomaga mi na d┼éu┼╝sz─ů met─Ö?
  • Czym mog─Ö zast─ůpi─ç nawyk, kt├│ry nie jest dla mnie dobry?
  • Jakie my┼Ťli sabotuj─ůce najcz─Ö┼Ťciej pojawiaj─ů si─Ö w zwi─ůzku z t─ů emocj─ů?
  • Czym mog─Ö je zast─ůpi─ç?
  • Jak mog─Ö bezpiecznie i z korzy┼Ťci─ů dla siebie prze┼╝y─ç t─Ö emocj─Ö

We┼║my na przyk┼éad smutek. Za┼é├│┼╝my, ┼╝e Twoim sposobem na radzenie sobie z nim jest niekontrolowane podjadanie, kt├│re niszczy efekty fit metamorfozy. Dodajmy do tego my┼Ťli typu ÔÇ×i tak nic nie osi─ůgn─ÖÔÇŁ i ÔÇ×zawsze zawalam diet─ÖÔÇŁ. Je┼Ťli u┼Ťwiadomisz sobie ten schemat, to b─Ödziesz mog┼éa stworzy─ç alternatywny scenariusz, w kt├│rym np. si─Ögasz po zdrow─ů przek─ůsk─Ö lub dzwonisz do przyjaci├│┼éki, zamiast nak┼éada─ç kolejn─ů porcj─Ö lod├│w. Z kolei Tw├│j wewn─Ötrzny monolog stanie si─Ö pe┼éen wsparcia i zrozumienia, a nie oskar┼╝e┼ä. W ko┼äcu kryzys mo┼╝e si─Ö zdarzy─ç ka┼╝demu, a jeden gorszy dzie┼ä nie przekre┼Ťla szans na realizacj─Ö celu.

Podobne podej┼Ťcie mo┼╝esz zastosowa─ç w przypadku wszystkich emocji. Im wi─Öcej takich ÔÇ×plan├│w awaryjnychÔÇŁ, tym mniejsza szansa, ┼╝e w trudnym momencie wr├│cisz na stare tory. Z ka┼╝d─ů tak─ů sytuacj─ů zwi─Öksza─ç si─Ö b─Ödzie Twoja ┼Ťwiadomo┼Ť─ç siebie i zaufanie do w┼éasnych decyzji i reakcji.

Znajdź motywację do działania

Emocje to nieod┼é─ůczny element Twojego ┼╝ycia, dlatego naprawd─Ö warto si─Ö z nimi przyja┼║ni─ç i lepiej je pozna─ç. W ko┼äcu towarzysz─ů Ci na co dzie┼ä. Gwarantujemy, ┼╝e nazwane i zaakceptowane stan─ů si─Ö cudownym sprzymierze┼äcem i pozwol─ů wygra─ç ze zniech─Öceniem i spadkiem motywacji. B─Öd─ů te┼╝ fantastycznym wsparciem dla realizacji fit cel├│w (i nie tylko)!

Z ich pomoc─ů nauczysz si─Ö, jak skutecznie zmienia─ç swoje marzenia w rzeczywisto┼Ť─ç. Wszystko po to, by m├│c codziennie stawa─ç si─Ö coraz lepsz─ů wersj─ů siebie. Team BeActiveTV jest tu po to, by Ci to u┼éatwi─ç. Nasze treningi online i wsparcie niesamowitej spo┼éeczno┼Ťci Fajterek pozwol─ů Ci poradzi─ç sobie w najtrudniejszych momentach i chwilach zw─ůtpienia.


Dodaj komentarz

Tw├│j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt├│rych wype┼énienie jest wymagane, s─ů oznaczone symbolem *