Co rozumiesz przez określenie „być fit”? Pierwsze skojarzenia to pewnie sprawność fizyczna i dobra kondycja. Całkiem słusznie. W drugiej i trzeciej kolejności pomyślisz pewnie o zdrowiu i prawidłowym odżywianiu. Czy nie uważasz jednak, że wiąże się to także z równowagą emocjonalną, silną motywacją i dobrym samopoczuciem?

Nie? A jednak wszystko wskazuje na to, że zdecydowanie łatwiej dbać o siebie, jeśli do sportu i racjonalnej diety, dołączysz również pracę nad tym, co dzieje się w... głowie.

Jeśli chcesz być fit, w naturalny sposób koncentrujesz się na aktywności fizycznej i zdrowej diecie. Bardzo szybko przekonasz się jednak, jak ważna jest przy tym determinacja, emocje, motywacja oraz właściwe nastawienie. Wątpliwości mogą pojawić się jeszcze zanim zaczniesz ćwiczyć lub zdecydujesz się przejść na dietę.


„Czy dam radę?”

„Czy znajdę czas?”

„Czy będę potrafiła zmienić stare nawyki?” 

To pytania, które mogą Cię zatrzymać, zanim w ogóle ruszysz z miejsca. Jakich odpowiedzi udzielimy, zależy od tego co się dzieje w głowie i decyduje o tym, czy walka ze zbędnymi kilogramami i niezdrowymi nawykami zakończy się porażką, czy sukcesem. Albo czy w ogóle się zacznie.

Co sprawia, że życie jest fit?

Wiemy, że zdrowe i dobrze wyglądające ciało jest ważne, ale pamiętaj, że najważniejsze jest Twoje wnętrze. Dlatego poświęcamy mu wiele uwagi na naszym blogu. W kategorii PSYCHE, znajdziesz wskazówki dotyczące tego, jak zaplanować drogę do najlepszej wersji siebie oraz zwracamy uwagę na psychologiczne pułapki, po to żebyś w nie nie wpadła. Oczywiście nie poprzestaniemy na teorii, znajdziesz u nas również wiele praktycznych wskazówek. Czasem będą to proste „sztuczki” ułatwiające codzienne zmagania, a nieraz narzędzia, które pomogą głębiej zrozumieć samą siebie.

Popracujemy nad najistotniejszymi aspektami: nastawieniem i MOTYWACJĄ. Chcemy być źródłem inspiracji dzieląc się metamorfozami naszych fajterek i pokazując, jak samodzielnie wpływać na poziom swojego zaangażowania.

To jeszcze nie wszystko, bo oczywiście z radością podzielimy się wiedzą o tym, co lubimy najbardziej, czyli o FITNESSIE i ZDROWIU. W końcu jesteś tu głównie po to, żeby wyciskać z siebie siódme poty i zdrowo się odżywiać. Ale jeśli nie możesz lub nie chcesz ćwiczyć, aż tak intensywnie lub dopiero zaczynasz budować swoją formę, nie obawiaj się, mamy dla Ciebie sprawdzone propozycje. Lekko i zdrowo też się da!

Dla ciała oprócz aktywności fizycznej i odpowiedniego odżywiania ważna jest również odpowiednia pielęgnacja. Zbawienne właściwości zdrowej diety i ruchu odczujesz na własnej skórze, ale warto też ją wspomóc właściwie o nią dbając. Domowe maseczki z naturalnych składników są proste w przygotowaniu, a potrafią być niezwykle skuteczne.

Ciekawa, co będzie dalej? Więcej profesjonalnej wiedzy i pozytywnej energii! Chcemy, by nasz blog był wszechstronnym źródłem wiedzy na temat zdrowego stylu życia. I dawał odpowiedzi na nurtujące Cię pytania. Dlatego nie obawiaj się ich zadawać - bądźmy w kontakcie.

Jeśli chcesz jeszcze więcej to zajrzyj do najnowszej książki Ewy Chodakowskiej “90 dni. Zaprojektuj swoje jutro”, która jest jednocześnie poradnikiem i notatnikiem, który pomoże Ci zmienić swoje życie. Możesz zrealizować ten projekt biorąc udział w wyzwaniu #90dnizaprojektujswojejutro, w którym tysiące fajterek codziennie codziennie walczy o najlepsze wersje siebie.

Zacznijmy jednak od początku: od dobrego planu!

Psyche

Planowanie: dobry plan to połowa sukcesu

Dobry plan to taki, który jest wystarczająco ambitny, by jego efekty były znaczące i motywujące. Jednocześnie jest też realny, aby niemożność jego zrealizowania nie podcięła Ci skrzydeł. Do tego z wyprzedzeniem przewiduje trudności i sposoby radzenia sobie z nimi. Trudnościami mogą być kwestie obiektywne, np. czasochłonna praca albo konieczność zajmowania się dziećmi. Warto wcześniej zastanowić się, czy można im jakoś zaradzić. Jeśli możesz, zrób to, a jeśli nie postaw sobie mniej wymagające cele, ale realistyczne cele.

W planie powinny pojawić się też metody na bardziej przygodne trudności. Wyobraź sobie, że zdecydowałaś się na zdrową dietę, w której nie ma miejsca na bomby kaloryczne, ale masz przecież swoje zwyczaje: od czasu do czasu, spotykasz się z koleżankami przy pizzy i drinku. Zastanów się, co zrobisz przy następnej okazji: uprzejmie odmówisz wyjścia? A może namówisz dziewczyny na restaurację, w której podają pyszne sałatki? Albo tym razem spotkacie się na łyżwach lub na saunie? W ten sposób nie ucierpi ani Twoje życie towarzyskie, ani bilans kaloryczny.

Warto pomyśleć o takich sytuacjach zawczasu. Decyzje przemyślane na spokojnie są zwykle trafniejsze niż te podejmowane pod presją chwili.

Zastosuj schemat myślowy: „jeśli przydarzy mi się sytuacja X, to wykonam działanie Y”. To intencja implementacyjna, którą sformułował niemiecki psycholog, Peter Gollwitzer. Nazwa nieco skomplikowana, ale sam pomysł wydaje się prosty i co najważniejsze działa wyśmienicie!

Poznaj siebie

Dobry plan przewiduje, jakie przeszkody... postawisz przed sobą sama. Zastanów się, czy masz w swoim repertuarze myśli sabotujące albo pułapki myślowe. Jest ich sporo i potrafią bardzo skutecznie zrujnować najbardziej misterny plan. Mamy jednak dwie dobre wiadomości. Pierwsza: można sobie z nimi radzić. Druga: już niebawem damy Ci garść praktycznych rad, jak to robić. 

Tak samo jest z siłą woli i można podejść do niej jak do mięśnia, czyli wytrenować. I tak jak przy pracy nad kondycją fizyczną - nie wystawiaj jej od razu na najcięższe próby! I czasem daj jej odpocząć. Nasza wola ma swoje lepsze i gorsze momenty. Zależą one od ogólnego samopoczucia, nastroju, stanu zdrowia. Intensywne testowanie jej, kiedy jesteś daleka od optymalnej formy, może skończyć się niepowodzeniem, a nawet jak w przypadku mięśnia - kontuzją.

Motywacja

Nie staniesz się fit, jeśli nie będziesz tego chciała: zabraknie Ci motywacji, by podjąć aktywność fizyczną i przejść na zdrową dietę. Zadbamy o to, by Ci się chciało i żebyś dowiedziała się, jak możesz zrobić to sama i potrafiła zażegnać wszystkie kryzysy. Są na to sprawdzone techniki, jedną z nich jest wizualizacja procesu. Na drodze do zdrowego ciała i smukłej sylwetki z pewnością pojawią się trudniejsze momenty. W końcu aktywność fizyczna i zdrowa dieta, mimo że są najlepszym możliwym wyborem, oznaczają też pewne wyrzeczenia. Dlatego warto zatroszczyć się o właściwą motywację i silną wolę.

Zdrowie

Dieta: jesteś tym, co jesz

...na szczęście nie dosłownie, bo po Świętach zamieniłabyś się w  karpia, a po Sylwestrze (w najlepszym razie!) butelkę szampana. Jednak to co jemy i pijemy, w jaki sposób i ile ma olbrzymi wpływ na nasze zdrowie, samopoczucie i wygląd.

Przesuszona skóra to nieraz efekt zapominania o piciu wody na co dzień. Trudno o piękną cerę, bez odpowiedniej ilości zdrowych tłuszczów w diecie. W pożywieniu dostarczasz też niezbędne skórze witaminy: A, C i E, które antyoksydacyjne i korzystnie działanie na skórę. Ten ostatni skutecznie wiąże wodę i reguluje poziom kolagenu i elastyny, które budują skórę właściwą, jeśli ich zabraknie skóra traci jędrność i elastyczność.

Wpływ diety na wygląd to nie wszystko. Nadmiar kalorii i nieprawidłowa zawartość składników odżywczych może doprowadzić do serii problemów: nadwagi, otyłości, cukrzycy i innych chorób zależnych od diety.

Wiadomo, że podstawą prawidłowej diety powinny być przede wszystkim warzywa i owoce, jedzenie ich może zapobiec wielu poważnym chorobom, na przykład nowotworom układu pokarmowego. Ale co podamy do tego? Jak rozpoznać prawidłową dietę? Co przygotować na zdrowy obiad? Czy można pozwolić sobie na deser i pozostać fit? Znajdziesz u nas sporo nieoczywistych porad i ciekawych informacji. Na początek pamiętaj o podstawach:

  • najlepszym poradnikiem dotyczącym żywienia jest piramida zdrowego trybu życia. Jej podstawą jest ruch, a zaraz potem warzywa i owoce;
  • różnorodność w diecie zapewnia bogactwo składników odżywczych;
  • żywność wysokoprzetworzona zawiera dużo cukru, soli i tłuszczów trans, czyli składników, których należy unikać, dlatego jest nie jest korzystna dla zdrowia;
  • posiłki powinny być niezbyt obfite, ale częste, najlepiej jeść 4-5 razy w ciągu dnia.

Ten zasady wydają się proste, ale niestety ich stosowanie na co dzień nie jest już takie łatwe. Gotowe posiłki są przecież wygodne, oszczędzają czas, a do tego mają intensywny podkręcony glutaminianem smak. Łatwiej sięgnąć po nie niż przygotować świeży posiłek z owoców i warzyw. Niestety efektem takiej diety są niedobory witamin.

Kolejny problem sprawia to, co lubimy najbardziej, czyli słodycze. Dieta przeciętnego Polaka to cukrowy zawrót głowy: spożywamy go średnio ok. 40 kilogramów rocznie, czyli prawie paczkę na tydzień! Jak to możliwe? Cukier doskonale poprawia smak potraw, więc producenci dodają go niemal do wszystkiego: napojów, przypraw, jogurtów, wędlin. Cukier dodany, czyli taki który nie jest naturalnie zawarty w pożywieniu, jak np. w jabłku, znajduje się aż w ¾ przetworzonej żywności. To doprowadziło do takich problemów współczesnego świata, jak epidemia otyłości i coraz powszechniejsza insulinooporność, cukrzyca czy choroby układu krążenia.

Możesz jeść lepiej, zdrowiej i smaczniej i wcale nie musisz spędzać z tego powodu całego dnia w kuchni. Można gotować fit dla całej rodziny. Czy skusisz się na grillowanego indyka z sezamem, kurkumą, imbirem podanego z duszoną marchewką albo warzywne tagliatelle z łososiem? Przepisy znajdziesz na blogu. W końcu nikt nie powiedział, że zdrowa dieta ma być nudna i  pozbawiona przyjemności!

Pielęgnacja

Pielęgnacja to nie tylko kwestia estetyczna. Skóra, to największy narząd ciała, ma nie tylko pięknie wyglądać, ale też spełniać funkcje biologiczne, czyli chronić organy przed światem zewnętrznym. Skóra jest barierą przed wychłodzeniem, przegrzaniem, promieniami słonecznymi, drobnoustrojami i związkami chemicznymi. A pielęgnacja ma to wspomagać.

Mówiliśmy już o znaczeniu witamin dla zdrowego wyglądu i prawidłowego funkcjonowania skóry. Ale jedzenie pomoże też pielęgnować skórę w inny sposób. Wiele z tego, co znajdziesz w lodówce i kuchennych szafkach, znakomicie nadaje się na maseczki, peelingi i dodatek do odżywczych kąpieli.

Fitness

I w końcu aktywność fizyczna, czyli podstawa zdrowego stylu życia, w końcu sport to zdrowie!  Ruch przyczynia się do lepszego zaopatrzenia organizmu w składniki odżywcze. Jak? Powoduje rozbudowę układu krwionośnego, stymuluje powstawanie nowych naczyń krwionośnych, konkretnie włosowatych, czyli najdrobniejszych tętnic i żył w naszym ciele.

To jeszcze nic, bo możesz też pomóc swojemu mózgowi. Jest coraz więcej dowodów na to, że regularne ćwiczenia kardio rozwijają obszary mózgu odpowiedzialne za uczenie się, logiczne myślenie i pamięć. Więcej ciekawostek, które mogą zmotywować Cię do ćwiczeń, dostarczymy już wkrótce.

Teraz zaczniemy od podstaw, czyli od rozgrzewki. Bez niej ani rusz, więc jej nie zaniedbuj, bo przygodę ze sportem może przerwać kontuzja, ale nawet mniejszy uraz skutecznie podkopie motywację do ćwiczeń.

Równie ważne jest to, co dzieje się między treningami. Pamiętaj o odpoczynku, by organizm miał szansę się odbudować. Czy wiesz, że mięśnie wzmacniają się w trakcie regeneracji, a nie samego wysiłku? Spalisz też wtedy sporo tkanki tłuszczowej. Tylko pamiętaj, że musisz mieć PO CZYM odpoczywać! Nie rzucaj się od razu na kanapę najpierw porządnie poćwicz.

W zdrowym ciele zdrowy duch

Dieta, ruch, psychika, motywacja i pielęgnacja nie są od siebie niezależne - musisz zadbać o wszystko, by rzeczywiście żyć fit. Zależności jest na tyle dużo, że ograniczanie się tylko do jednego obszaru może utrudnić osiągnięcie celu.

Zależność między dietą, aktywnością fizyczną, siłą woli i motywacji pokażmy na przykładzie. Wyobraź sobie, że chcesz schudnąć, ale uwielbiasz słodycze - poprawiają Ci nastrój, więc łatwo ulegasz pokusie i często sięgasz po nie, gdy się stresujesz. Zajadanie stresu dotyczy wielu z nas, a w psychologii profesjonalnie nazywa się to kompensacją potrzeb. Stres osłabia kontrolę nad impulsami, bo zmniejsza aktywność kory przedczołowej, części mózgu odpowiedzialnej m.in. za planowanie i samokontrolę. Ma to racjonalne wytłumaczenie: stres jest reakcją obronną, mobilizującą organizm do zdecydowanego, szybkiego działania, wtedy kiedy nie ma czasu na myślenie. Dlatego gdy jesteś zestresowana, trudniej oprzeć się pokusie sięgnięcia po przekąskę, jeśli ta znajdzie się w zasięgu wzroku. Taka chwila słabości doprowadza do przekonania o braku silnej woli, podcina skrzydła i osłabia wiarę w sukces.

Tymczasem regularna aktywność fizyczna obniża średni poziom hormonu stresu, czyli kortyzolu i zmniejsza siłę reakcji stresowej. Dzięki temu, kora przedczołowa, czyli ośrodek samokontroli funkcjonuje bez zakłóceń i łatwiej oprzeć się wszystkim pokusom. To z kolei dodaje wiary w siebie i w swoją silną wolę, i w efekcie plus sto punktów do motywacji!

Zaprojektuj swoje jutro! To Twoja metamorfoza

Chcesz zmienić swoje życie i być fit? Podejdź do tego kompleksowo i osiągnij to, co zaplanowałaś. Możesz sobie pomóc dołączając do BeActiveTV i podejmując wyzwanie #90dnizaprojektujswojejutro. Tym razem zajmujemy się wszystkim: jak zwykle, dużo czasu poświęcimy treningowi i diecie, ale tym razem pojawi się też wiele wskazówek na temat planowania swojej metamorfozy, by była skuteczna i trwała. Dowiesz się, jak dbać o siebie i wpływać na swoją motywację i psychikę, by były Twoimi sprzymierzeńcami!