Trening zimą to dla wielu prawdziwe wyzwanie. Nic dziwnego. Niskie temperatury, wiatr i wszechobecny smog potrafią skutecznie odebrać motywację do ćwiczeń. Sprawy nie ułatwiają krótki dzień oraz czające się wszędzie infekcje. Jeśli jednak chcesz pozostać fit i latem cieszyć się piękną sylwetką, to rozpocząć swoją metamorfozę powinnaś już teraz. Aby ułatwić to zadanie przygotowaliśmy krótki poradnik, który pomoże kontynuować aktywność fizyczną także zimą.

Zalety treningu zimą

Mimo kilku minusów, trening zimą nie jest pozbawiony zalet! Przede wszystkim to fantastyczny sprzymierzeniec w fit życiu. Nie wierzysz? Oto kilka powodów, dla których warto znaleźć motywację do ćwiczeń. Zwłaszcza wtedy, kiedy pogoda nie rozpieszcza.

Noworoczna motywacja do ćwiczeń

Myślisz nad tym, by dopiero zacząć ćwiczyć? Masz szczęście! Wbrew pozorom trudno o lepszy moment, by zaprosić aktywność fizyczną do swojego życia. Na początku roku poziom Twojej motywacji jest prawdopodobnie bardzo wysoki. Wszystko to oczywiście za sprawą magii noworocznych postanowień. Warto wykorzystać ich moc, by znaleźć w sobie siłę do regularnego trenowania – na przekór pogodzie i ujemnym temperaturom.

Jest spora szansa, że pełna pozytywnej energii i świadoma swoich celów chętniej wskoczysz w strój do ćwiczeń i odpalisz ulubiony program treningowy. Ten noworoczny zapał pozwoli Ci także łatwiej pokonać zimowe zniechęcenie i postawić pierwszy krok na drodze do bycia fit. Najlepszy czas na realizację marzeń jest właśnie teraz. Niech to będzie Twoja motywacja.

Zmotywuj się do ćwiczeń

Lepsza odporność dzięki treningom

Nie ma co ukrywać, zima nie jest najłatwiejszym czasem dla układu odpornościowego. Kapryśna pogoda, niskie temperatury i ograniczona dostępność świeżych warzyw oraz owoców okazują się sporym wyzwaniem dla organizmu. Efekty są łatwe do przewidzenia: infekcje, osłabienie, brak sił. Jeśli jednak myślisz, że rozwiązaniem jest zakopanie się pod kołdrą aż do wiosny, to jesteś w błędzie!

Regularny trening zimą jest fantastycznym sposobem na podwyższenie odporności. Przyspiesza bicie serca i usprawnia krążenie krwi. Dzięki temu białe krwinki lepiej radzą sobie z bakteriami, wirusami i grzybami. Przyznasz, że to niezła motywacja do działania? Pamiętaj jednak, że zimowa aktywność fizyczna powinna być dostosowana do Twoich możliwości. Nie przesadzaj, bo osiągniesz efekt odwrotny do zamierzonego, przeforsowany organizm łatwiej będzie łapał infekcje.

Trudniejszy start może dać większą motywację do ćwiczeń

Może trudno Ci w to uwierzyć, ale największa wada treningu zimą może być jednocześnie jego… największą zaletą. Jeśli odnajdziesz w sobie motywację do ćwiczeń w najzimniejsze i najmniej słoneczne miesiące, to masz naprawdę dużą szansę, że zostanie ona z Tobą także wiosną i latem. Najtrudniejszy zawsze jest pierwszy krok.

Przestań traktować zimę jak wroga i zobacz w niej sprzymierzeńca. Niech trening podczas mroźnych miesięcy stanie się wyzwaniem, nie przeszkodą! Jeśli całe życie będziesz czekać na lepszą pogodę i bardziej sprzyjające okoliczności, to… prawdopodobnie nigdy nie ruszysz z miejsca. Zimowa aktywność fizyczna pozwoli Ci odkryć, jak wielka moc w Tobie drzemie i jak niepokonaną Fajterką jesteś.

Trening zimą – jak się przygotować?

Jesteś zmotywowana by ćwiczyć, tylko nie do końca wiesz, jak przygotować się do treningu zimą? Spokojnie, eksperci z BeActive TV są tutaj po to, by Cię w tym wesprzeć. Wspólnie z nimi przygotowaliśmy garść porad, które pomogą Ci wytrwać w ćwiczeniach.

Rozgrzewająca dieta

Jedną z największych przeszkód w kontynuowaniu treningu zimą są niskie temperatury. Na szczęście tutaj z pomocą przychodzi odpowiednia dieta rozgrzewająca. W chłodniejsze miesiące nie powinno zabraknąć w niej imbiru oraz gorącej herbaty z cytryną, miodem oraz goździkami. Bez obaw sięgaj także po napary z czarnego bzu i malin. Owsianka z dodatkiem rozgrzewających przypraw: cynamonu, kardamonu i gałki muszkatołowej, świetnie sprawdzi się na śniadanie. W Twoim zimowym menu nie powinno zabraknąć pożywnych zup z dodatkiem chilli, kurkumy i pieprzu. Ten lekki, a jednocześnie sycący, posiłek doskonale sprawdzi się po dniu spędzonym na mrozie. W trosce o swoje zdrowie i dobrą formę pamiętaj o tym, by unikać picia bardzo zimnych napojów – zwłaszcza po treningu. Lodowata woda może być dla rozgrzanego organizmu szokiem i w najgorszym wypadku skończyć się infekcją.

Moc naturalnych witamin

Zależy Ci na budowaniu odporności? Zadbaj przede wszystkim o odpowiedni poziom wspomagających ją witamin. Bardzo ważna, jest witamina C: znajdziesz ją m.in. w czerwonej papryce, pomidorach i dzikiej róży. Oczywiście nie brakuje jej także w cytrusach. Niestety te ostatnie mają właściwości wychładzające, więc stosuj je z umiarem. Niezwykłe znaczenie dla odporności ma również witamina D, którą większość z nas powinna suplementować od października do kwietnia.

Bez obaw sięgaj po czosnek i cebulę. Dzięki zawartości fitoncydów pełnią one funkcję naturalnych antybiotyków. Pomogą w walce z bakteriami i grzybami oraz powodowanymi przez nie chorobami. A do tego wspaniale podkreślają smak potraw. W Twojej diecie nie powinno zabraknąć także prebiotyków i probiotyków, które wspierają naturalną mikroflorę jelitową i wspomagają układ odpornościowy. Ich źródłem są m.in. kiszonki.

Strój dostosowany do pogody

Kluczowy jest odpowiednio dobrany strój do ćwiczeń. Zwłaszcza kiedy planujesz aktywność na zewnątrz. Nic tak nie obniża motywacji, jak perspektywa solidnego przemarznięcia. Czapka, rękawiczki i ochrona szyi (szalik, chusta) są tutaj obowiązkowe, unikniesz przewiania i odmrożeń. Na zimowy trening polecamy ubiór na tzw. cebulkę. Kilka cieńszych warstw odpowiedniej jakości to lepsza opcja, niż jedna gruba. W miarę potrzeby będziesz mogła zdjąć lub dołożyć którąś z nich w trakcie wysiłku. Odpowiedni strój jest bardzo ważny także wtedy, gdy ćwiczysz w domu. Buty z dobrą amortyzacją i antypoślizgową podeszwą oraz  wygodny strój to podstawa niezależnie od miejsca, w którym trenujesz.

Zadbaj o alternatywę

Kapryśna pogoda sprawia, że trening na świeżym powietrzu bywa sporym wyzwaniem, a wszechobecny smog sprawia, że tego rodzaju aktywność bywa wręcz odradzana przez ekspertów. Na szczęście niesprzyjające warunki nie muszą przekreślać Twoich marzeń o fit metamorfozie! Z pomocą przychodzą Ci treningi online, które możesz wykonywać w dowolnym miejscu – także w domu. Na platformie BeActiveTV znajdziesz najlepsze programy treningowe, które będą dla Ciebie świetną motywacją do działania. Z ich pomocą nawet najbardziej niesprzyjająca aura nie będzie dla Ciebie przeszkodą!

Nie daj się zimie – trenuj cały rok

Trening zimą wcale nie jest taki straszny i ma całkiem sporo zalet. Kluczem jest odpowiednie przygotowanie: psychiczne, fizyczne i dietetyczne. Jeśli będziesz przestrzegać tych kilku zasada, żadna pogoda Cię nie zniechęci i do tego sporo zyskasz: odporność, piękne ciało i dobre samopoczucie - nawet w najbardziej pochmurne miesiące!

Czujesz, że potrzebujesz jeszcze większej dawki motywacji? Dołącz do BeActiveTV i podejmij wyzwanie 90 dni. Zaprojektuj swoje jutro".

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat FIT życia, sprawdź inne artykuły na blogu i zajrzyj do najnowszej książki Ewy Chodakowskiej „90 dni – zaprojektuj swoje jutro”. Znajdziesz w niej zbiór porad specjalistów z zakresu dietetyki, fitnessu i motywacji oraz praktyczne ćwiczenia, które pomogą Ci przejść trwałą metamorfozę. Z ich pomocą w zaledwie 3 miesiące nauczysz się, jak spełniać marzenia i osiągać swoje cele!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *