Duże wahania wagi, cellulit i uczucie ciągłego opuchnięcia (zwłaszcza w okolicach rąk i nóg) - to jedne z najczęstszych objawów zatrzymania wody w organizmie. Brzmią znajomo? W takim razie warto, żebyś przyjrzała się swojemu stylowi życia. Nadprogramowemu gromadzeniu się wody w tkankach ciała sprzyja bowiem źle zbilansowana dieta, brak ruchu i zmiany hormonalne. Ale nie martw się - nie jesteś z tym problemem sama. Dzięki naszemu poradnikowi dowiesz się, jak w naturalny sposób pozbyć się nadmiaru wody z organizmu.

Objawy zatrzymania wody w organizmie

Zacznijmy od tego, że warto odróżnić obrzęki od lekkiej zmiany proporcji i ulokowania wody w organizmie. Jeżeli masz zdrowe nerki, układ krążenia lub nie chorujesz na chorobę przewlekłą nie musisz się stresować obrzęki raczej Ci nie grożą. Jednak inne przypadłości mogą się pojawiać. Najczęstszym z nich jest redystrybucja wody w organizmie. Powoduje go woda, która w zbyt dużej ilości przedostaje się z naczyń krwionośnych i gromadzi w komórkach lub na zewnątrz nich. Może to być widoczne i odczuwalne przede wszystkim w okolicach stóp, dłoni, twarzy. Niestety może być także jedną z głównych przyczyn powstawania cellulitu. Towarzyszy jej często ociężałość, senność, brak energii a nawet ból głowy. Te z kolei mogą wywoływać uczucie rozdrażnienia oraz skutkować osłabioną koncentracją i bólami głowy.

Może zdarzyć się też, że przez nadmiar wody z dnia na dzień przestaniesz mieścić się w ulubione spodnie, twoje buty zaczną cię uciskać, a pierścionki nie będą chciały wchodzić na palce. Czasem może dochodzić do mrowienia lub pieczenia skóry i jej nienaturalnego napięcia. Warto wtedy skonsultować się z lekarzem, gdyż akurat ten objaw może dotyczyć innych problemów zdrowotnych, np. podwyższonego poziomu kwasu moczowego we krwi.

Tycie czy nadmiar wody w organizmie?

Zatrzymanie wody w organizmie może powodować okresowy wzrost masy ciała. I chociaż może on dochodzić do nawet kilku kilogramów, to nie jest tożsamy z tyciem. Jak zatem odróżnić nabieranie tkanki tłuszczowej od nabierania wody?

Przede wszystkim zwróć uwagę na tempo, w jakim masa ciała rośnie. Duże jej wahania na przestrzeni kilku dni świadczą najprawdopodobniej o tym, że organizm zaczął nadmiernie gromadzić wodę. Dlatego nie wpadaj w panikę, kiedy nagle ujrzysz na wadze cyfry większe, niż zazwyczaj. Po prostu przyjrzyj się wtedy swojemu trybowi życia i diecie. Zastanów się ile wody wypiłaś, a ile moczu w danym dniu oddałaś.

Najczęstsze przyczyny nadmiaru wody w organizmie

Zatrzymanie wody w to często sygnał, że twój organizm uległ rozregulowaniu. Na szczęście w przeważającej większości przypadków jest to proces dość łatwo odwracalny. Trzeba tylko znaleźć przyczynę.

#1 Źle zbilansowana dieta

W twoim codziennym menu nie brakuje soli, cukru i dań typu fast food? To spory błąd. Dieta bogata w sód sprzyja bowiem zatrzymaniu wody.. Podobne działania ma wysoko przetworzona żywność bogata w sól, a tym samym sód.

#2 Brak aktywności fizycznej

Siedzący tryb życia, praca przed komputerem i uciskające ubrania. To wszystko znacząco utrudnia swobodne krążenie krwi i limfy w ciele. To z kolei ma ogromny wpływ na zastój płynów w organizmie, a tym samym powstawanie obrzęków.

#3 Wahania hormonalne

Na zatrzymanie wody w organizmie ma też wpływ zwiększenie poziomu estrogenu w organizmie. Dlatego druga połowa cyklu, czas przed miesiączką i jej pierwsze dni sprzyjają poczuciu “puchnięcia”. Podobne objawy mogą wystąpić też podczas zażywania antykoncepcji hormonalnej.

#4 Zaburzona gospodarka wodno-elektrolitowa organizmu

Wbrew pozorom zatrzymanie wody w organizmie może być spowodowane także… piciem jej zbyt małych ilości. Jest to szczególnie istotne zwłaszcza podczas upałów. Dlatego warto, szczególnie w upalne dni, nawadniać się izotonikami. 

zatrzymanie wody w organizmie
zatrzymanie wody w organizmie

Sposoby na radzenie sobie z zatrzymaniem wody w organizmie

Na szczęście istnieje wiele naturalnych sposobów, by pozbyć się nadmiaru wody z organizmu i przeciwdziałać jej zatrzymaniu w tkankach. Zebraliśmy dla ciebie najskuteczniejsze z nich. Pamiętaj, że najlepsze efekty otrzymasz stosując je na co dzień. Jednorazowe zrywy nie będą skuteczne. Podobnie jak w przypadku treningów. Pamiętaj, by żyć FIT i móc cieszyć się pięknym i zdrowym ciałem musisz przede wszystkim działać FIT :)

Zadbaj o świeże warzywa i owoce w diecie

Odpowiednia dieta to potężny oręż w walce z zatrzymaniem wody w organizmie. Największym twoim sprzymierzeńcem jest tutaj błonnik, który znajdziesz w warzywach i owocach. Usprawni on pracę jelit i zwiększy ich perystaltykę. Dzięki temu pomoże pozbyć się zbędnych produktów przemiany materii.

Podczas zakupów wybieraj produkty sezonowe i od lokalnych dostawców. Wtedy w pakiecie możesz liczyć na największą dawkę witamin i mikroelementów. Oczywiście pod warunkiem, że jedzenie będzie odpowiednio przechowywane.

W walce z nadmiarem wody w ciele postaw przede wszystkim na arbuza, brzoskwinie, żurawinę i ananasy. Z warzyw zaprzyjaźnij się z pietruszką i ogórkiem. Mają one delikatne działanie moczopędne i stymulują nerki do pracy. 

Unikaj słonych przekąsek i dań typu fast food

Jak już wspomnieliśmy wcześniej - nadmiar soli sprzyja nabieraniu wody. Według Światowej Organizacji Zdrowia jej dzienne spożycie nie powinno przekraczać 5 gramów. Dlatego unikaj produktów, które mają ją wysoko w składzie. Dotyczy to przede wszystkim dań typu fast food, chipsów i innych słonych przekąsek. Ale nie tylko! Wbrew pozorom sól znajdziesz także takich produktach spożywczych, jak szynka, ser żółty czy… płatki śniadaniowe! Dlatego podczas zakupów zawsze bądź czujna.

Dbaj o regularność posiłków

Regularne i dobrze zbilansowane jedzenie sprawi, że układ pokarmowy będzie pracował sprawnie i wydajnie. Ty sama będziesz się czuć dzięki temu lżej i zyskasz więcej energii. Powinnaś zadbać o to, by w twoim jadłospisie znalazło się 4-5 zdrowych posiłków. Jeśli nie masz na nie pomysłu, to na blogu BeActive TV znajdziesz mnóstwo inspiracji! Dowiesz się z niego między innymi, jak przyrządzić FIT obiad i FIT kolację! Pamiętaj, że im bardziej zróżnicowane i smakowite posiłki, tym mniejsza ochota na podjadanie. A stąd prosta droga nie tylko do pozbycia się zbędnej wody, lecz także niechcianych kilogramów tłuszczu!

Dużo pij!

Przede wszystkim średniozmineralizowanej wody mineralnej. Powinnaś pilnować, by codziennie wypijać jej przynajmniej 1,5 litra. W pozbyciu się nadprogramowych zmagazynowanych płynów pomogą także odpowiednie zioła. Szukaj przede wszystkim pokrzywy, mniszka lekarskiego, czystka i skrzypu. Dobrze sprawdzi się też zielona herbata.  Nie przesadzaj jednak z ilością naparu. 1-2 szklanki dziennie w zupełności wystarczą. Unikaj mocnej kawy, herbaty i przede wszystkich alkoholu. O płynach powinnaś pamiętać zwłaszcza podczas upałów i w trakcie aktywności fizycznej. Wtedy pozycją obowiązkową są dobrej jakości (najlepiej domowe) izotoniki. Pomogą one skutecznie nawodnić organizm i uzupełnić ewentualne braki w elektrolitach. Na każdą godzinę treningu powinno się przyjąć ok. 400 - 800 ml płynów. Nawadniaj się adekwatnie do swoich potrzeb. Na każdy kilogram masy ciała potrzebujesz ok 30 ml płynów dziennie. Obserwuj również kolor swojego moczu. Powinien być on jasny- słomkowy.

Ruszaj się!

Umiarkowany i regularny wysiłek fizyczny to prawdziwy pogromca nagromadzonej w tkankach wody. Ruch poprawia przepływ limfy i przyspiesza krążenie krwi. To z kolei zapobiega powstawaniu zastojów i obrzęków. Dodatkowo w czasie treningu razem z potem usuwane są zbędne produkty przemiany materii i toksyny, które mogą sprzyjać zatrzymaniu wody w organizmie.

Jeżeli dopiero zaczynasz przygodę z aktywnością fizyczną nie zdziw się, jeśli treningi spowodują… nabieranie wody. To zupełnie normalne zjawisko. Mięśnie zawierają w sobie sporo wody. Przy intensywnym wysiłku może być to spotęgowane. Na szczęście takie puchnięcie mięśni to stan przejściowy i w miarę wzrostu twojej formy będzie coraz mniej odczuwalny. Nie wiesz, co i jak ćwiczyć? Pamiętaj, że na platformie BeActive TV znajdziesz ponad 30 treningów (w tym aż 17 z Ewą Chodakowską). Możesz dzięki temu dobrać program odpowiedni do twojego stopnia zaawansowania, typu preferowanego wysiłku i czasu trwania.

Przydatne również mogą okazać się masaże, które mają za zadanie pobudzenie układu limfatycznego do pracy.

UWAGA! W sieci możesz natknąć się na porady, które na nadmiar wody w tkankach zalecają przyjmowanie leków moczopędnych. W żadnym wypadku nie powinnaś ich słuchać.  Zażywaie takich specyfików bez konsultacji z lekarzem i wyraźnych wskazań medycznych może być groźne dla zdrowia. Jednym z możliwych skutków ubocznych jest zaburzona praca nerek i odwodnienie!

zatrzymanie wody w organizmie
zatrzymanie wody w organizmie

Zatrzymanie wody w organizmie - kiedy udać się do lekarza

Może się oczywiście zdarzyć, że problemy z zatrzymaniem wody w organizmie są sygnałem, że coś niedobrego dzieje w twoim ciele. Dlatego jeśli domowe sposoby nie pomagają, a ty zauważysz inne niepokojące objawy - koniecznie udaj się do lekarza! Obrzęki i problem z zatrzymanie wody w tkankach mogą bowiem być objawem poważniejszych problemów zdrowotnych. Przede wszystkim tych związanych z układem krążenia i zaburzoną pracą nerek. Winna nadmiernemu puchnięciu może być także tarczyca. 

Najlepiej w ogóle nie czekać na pierwsze niepokojące sygnały i zawczasu zadbać o swoje zdrowie! Pierwszym krokiem powinny być zawsze regularne wizyty kontrolne u lekarza i okresowe badania profilaktyczne. Pamiętaj, że zawsze lepiej zapobiegać, niż leczyć! 

Jeśli chcesz puchnąć, to tylko z dumy!

Pamiętaj, to od twoich wyborów zależy to, jaki będzie komfort twojego życia. Nie myśl, że do cieszenia się z niego potrzeba wielkich rewolucji. To często powielany błąd w myśleniu. Nawet najdłuższa podróż zaczyna się przecież od pierwszego kroku. Zadbanie o dietę i aktywność fizyczną jest doskonałym tego przykładem. Możesz tylko zyskać! Nie tylko pożegnasz niekomfortowe obrzęki, lecz także odkryjesz w sobie pokłady energii i motywacji.

Wiadomo, że na początku może być ci nieco ciężej przestawić się na bardziej FIT tryb życia. Jednak gwarantujemy, że już po kilku dniach zauważysz różnicę. Boisz się, że nie wystarczy ci zapału i siły woli do wytrwania w walce o najlepszą wersję siebie? Koniecznie dołącz do naszych wyzwań. Niesamowite metamorfozy naszych fakterek są doskonałym przykładem, że naprawdę każdy może odmienić swoje życie. Dziewczyny wzajemnie się motywują, wspierają i dzielą sukcesami. Ty też możesz stać się jedną z nich. Treningi z nami sprawią, żę puchnąć będziesz tylko z dumy z samej siebie. Dlatego daj sobie szansę! Widzimy się na macie :)

Marta Kielak

Marta Kielak

Dietetyk kliniczny i psychodietetyk. Współautorka książek „Zdrowe koktajle”, " Fit and sweet" oraz publikacji prasowych i jadłospisów w magazynie „Be Active Dietetyka&Fitness”. Ekspert diety on-line BeDiet.pl. W życiu i pracy kieruje się zasadą: prawidłowe odżywianie powinno być nie tylko zdrowe, ale przede wszystkim smaczne.

Zapisz się na Newsletter

Co tydzień będziesz otrzymywać powiadomienia o naszych nowych postach

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *