Duże wahania wagi, cellulit i uczucie ciągłego opuchnięcia (zwłaszcza w okolicach rąk i nóg) to częste objawy zatrzymania wody w organizmie. Rozpoznajesz je? Dowiedz się, co jest tego przyczyną.

Gromadzeniu się wody w tkankach sprzyja źle zbilansowana dieta, brak ruchu i zmiany hormonalne. Ten problem dotyka wielu kobiet, można jednak mu zaradzić! Poznaj naturalne sposoby na pozbycie się nadmiaru wody z organizmu.

Objawy zatrzymania wody w organizmie

Zacznijmy od tego, jak odróżnić obrzęki od zmiany proporcji i ulokowania wody w organizmie. Jeżeli masz zdrowe nerki, układ krążenia i nie chorujesz na choroby przewlekłe nie musisz się stresować, obrzęki raczej Ci nie grożą. Mogą się pojawić za to inne przypadłości, związane z  redystrybucją wody w organizmie

Wszystko przez wodę, której zbyt dużo przedostaje się z naczyń krwionośnych. Gromadzi się wtedy w komórkach lub na zewnątrz nich. Jest to widoczne i odczuwalne przede wszystkim w okolicach stóp, dłoni, twarzy. Powoduje też powstawanie cellulitu. Często w takim przypadku czujemy ociężałość, senność, brak energii, a to skutkuje rozdrażnieniem brakiem koncentracji i bólami głowy.

Przez nadmiar wody, nagle z dnia na dzień, przestaniesz mieścić się w ulubione spodnie, a buty i pierścionki zaczynają uciskać. Może dochodzić do mrowienia, pieczenia i nienaturalnego napięcia skóry. W takim przypadku warto skonsultować się z lekarzem, ten objaw może świadczyć też o podwyższonym poziomie kwasu moczowego we krwi lub innych problemach zdrowotnych.

Nadmiar tkanki tłuszczowej czy nadmiar wody?

Zatrzymanie wody w organizmie powoduje też okresowy wzrost masy ciała. I nawet jeśli jest to kilka kilogramów, to nie należy mylić tego zjawiska ze zwykłym tyciem. Jak odróżnić przyrost tkanki tłuszczowej od zatrzymywania wody?

Zwróć uwagę na tempo, w jakim masa ciała rośnie. Duże wahania na przestrzeni kilku dni świadczą najprawdopodobniej o zbyt dużym nagromadzeniu wody. Nie wpadaj w panikę, kiedy waga pokazuje więcej niż zazwyczaj. Przyjrzyj się swojemu trybowi życia i diecie. Przypomnij sobie ile wody wypiłaś, a ile wydaliłaś.

Przyczyny nadmiernego gromadzenia wody w organizmie

Zatrzymanie wody bywa sygnałem, że Twój organizm uległ rozregulowaniu. W większości przypadków jest to łatwo odwracalny proces. Jednak żeby rozwiązać problem, trzeba poznać jego przyczynę.

Źle zbilansowana dieta

Na co dzień jesz dużo soli, cukru i dań typu fast food? To błąd. Dieta bogata w sód sprzyja zatrzymaniu wody. Wysoko przetworzona żywność ma bardzo dużą zawartość soli, a tym samym sodu.

Brak aktywności fizycznej

Siedzący tryb życia, praca przed komputerem i uciskające ubrania. Wszystko to utrudnia swobodne krążenie krwi i limfy w ciele, ma ogromny wpływ na zastój płynów w organizmie i powstawanie obrzęków.

Wahania hormonalne

Zwiększenie poziomu estrogenu ma również wpływ na zatrzymanie wody w organizmie. Dlatego druga połowa cyklu, czas przed miesiączką i jej pierwsze dni to czas kiedy czujesz się spuchnięta. Podobne objawy mogą wystąpić też podczas zażywania antykoncepcji hormonalnej.

Zaburzona gospodarka wodno-elektrolitowa organizmu

Paradoksalnie piciem zbyt małej ilości wody i odwodnienie również powoduje zatrzymanie wody w organizmie. Można to zaobserwować zwłaszcza w trakcie upałów.

Jak radzić sobie z zatrzymaniem wody w organizmie?

Mamy kilka sprawdzonych, naturalnych sposobów na pozbycie się nadmiaru wody i przeciwdziałaniu zatrzymywaniu jej w tkankach. Zebraliśmy najskuteczniejsze z nich, ale pamiętaj, że najlepsze efekty otrzymasz stosując je regularnie na co dzień. Podobnie jak w przypadku treningów, jednorazowe zrywy nie będą skuteczne. 

Sposoby na nadmiar wody w organizmie

Zadbaj o świeże warzywa i owoce w diecie

Dieta to potężny oręż w walce o zdrowy i prawidłowo funkcjonujący organizm. Największym sprzymierzeńcem jest błonnik, którego najwięcej jest w warzywach i owocach. Usprawni pracę jelit i dzięki temu pomoże pozbyć się zbędnych produktów przemiany materii.

Podczas zakupów wybieraj produkty sezonowe i od lokalnych dostawców. Wtedy w pakiecie możesz liczyć na największą dawkę witamin i mikroelementów. Oczywiście pod warunkiem, że jedzenie będzie odpowiednio przechowywane.

Najskuteczniejsze w walce z nadmiarem wody są produkty o dużej zawartości wody, jak arbuz, ogórek, brzoskwinie, ananasy. A także te które mają dobroczynny wpływ na układ moczowy, czyli żurawina i pietruszka. Mają delikatne działanie moczopędne i delikatnie stymulują nerki.

Unikaj słonych przekąsek i dań typu fast food

Jak wspomnieliśmy - nadmiar soli sprzyja nabieraniu wody. Według Światowej Organizacji Zdrowia jej dzienne spożycie nie powinno przekraczać 5 gramów. Unikaj produktów, które mają ją wysoko w składzie. Dotyczy to dań typu fast food, chipsów i innych słonych przekąsek, ale nie tylko! Sól znajdziesz także takich produktach spożywczych, jak szynka, ser żółty czy… płatki śniadaniowe! Dlatego podczas zakupów zawsze bądź czujna.

Dbaj o regularność posiłków

Regularne i dobrze zbilansowane jedzenie sprawi, że układ pokarmowy będzie pracował sprawnie i wydajnie. Będziesz czuć się lżej i zyskasz więcej energii. Zadbaj o to, by w jeść 4-5 zdrowych posiłków dziennie. 

Brakuje Cie pomysłów? Na blogu BeActive TV znajdziesz mnóstwo inspiracji! Zainspiruj się przepisami na FIT obiad i FIT kolację! Im bardziej zróżnicowane i smakowite posiłki, tym mniejsza ochota na podjadanie. A stąd prosta droga nie tylko do pozbycia się zbędnej wody, ale także od nadmiaru tkanki tłuszczowej!

Pij dużo wody!

Przede wszystkim wody średniozmineralizowanej. Pilnuj, by wypijać jej przynajmniej 1,5 litra dziennie. Pomogą także odpowiednio dobrane napary ziołowe: z pokrzywy, mniszka lekarskiego, czystka i skrzypu. Dobrze sprawdzi się też zielona herbata.  Nie przesadzaj jednak z ilością naparu, 1-2 szklanki dziennie w zupełności wystarczą. 

Unikaj mocnej kawy, herbaty i przede wszystkich alkoholu. O płynach powinnaś pamiętać zwłaszcza podczas upałów i w trakcie aktywności fizycznej. Wtedy pozycją obowiązkową są dobrej jakości  izotoniki. Pomogą one skutecznie nawodnić organizm i uzupełnić ewentualne braki w elektrolitach. I nie musisz polegać na napojach ze sklepu - dobrej jakości izotonik możesz przyrządzić w domu. 

Ile płynów powinno się przyjmować?  Na każdy kilogram masy ciała potrzebujesz ok. 30 ml płynów dziennie. Dodatkowo na każdą godzinę treningu powinno się przyjąć ok. 400 - 800 ml płynów. Jeśli jednak potrzebujesz pić więcej, nawadniaj się adekwatnie do swoich potrzeb. Obserwuj kolor swojego moczu - powinien być on jasny, w słomkowym odcieniu.

Ruszaj się!

Regularny wysiłek fizyczny to prawdziwy pogromca nagromadzonej w tkankach wody. Ruch poprawia przepływ limfy i przyspiesza krążenie krwi, a to zapobiega powstawaniu zastojów i obrzęków. Dodatkowo w czasie treningu razem z potem usuwane są zbędne produkty przemiany materii i toksyny, które mogą sprzyjać zatrzymaniu wody w organizmie.

Jeżeli dopiero zaczynasz przygodę z aktywnością fizyczną nie zdziw się, jeśli na początku zaczniesz nabierać wody. To normalne zjawisko: puchną mięśnie, które, jak całe ciało, zawierają sporo wody. W miarę wzrostu formy, stan ten będzie coraz mniej odczuwalny i w końcu minie. 

Nie wiesz, jak zacząć ćwiczyć? Trenuj online z profesjonalnym trenerem. Na BeActive TV znajdziesz ponad 30 treningów. Możesz wybrać program odpowiedni do stopnia zaawansowania, rodzaju ćwiczeń i czasu trwania.

UWAGA! W sieci można znaleźć porady, które zalecają przyjmowanie leków moczopędnych. Nie słuchaj ich. Zażywanie środków leczniczych bez konsultacji z lekarzem i przy braku wyraźnych wskazań medycznych może być groźne dla zdrowia. Możliwym skutkiem ubocznym są zaburzenia pracy nerek i odwodnienie!

Dobrym pomysłem są za to masaże, które pobudzają układ limfatyczny do pracy.

Kiedy zatrzymanie wody w organizmie jest objawem poważniejszych zaburzeń?

Zdarza się, że zatrzymanie wody w organizmie to sygnał poważniejszych problemów ze zdrowiem. Jeśli domowe sposoby nie pomagają i zauważysz inne niepokojące objawy - koniecznie udaj się do lekarza! Obrzęki i problem z zatrzymaniem wody w tkankach mogą być objawem chorób układu krążenia, nerek lub tarczycy. 

Obyś puchła tylko z dumy!

Od codziennych wyborów zależy, jaki będzie komfort twojego życia. Nie potrzeba wielkich rewolucji. Na zdrowej diecie i aktywności fizycznej możesz tylko zyskać! Nie tylko pożegnasz niekomfortowe obrzęki, ale też odkryjesz w sobie pokłady energii i motywacji.

Dlatego daj sobie szansę! Odpalaj BeActiveTV i widzimy się na macie!


Marta Kielak

Marta Kielak

Dietetyk kliniczny i psychodietetyk. Współautorka książek „Zdrowe koktajle”, " Fit and sweet" oraz publikacji prasowych i jadłospisów w magazynie „Be Active Dietetyka&Fitness”. Ekspert diety on-line BeDiet.pl. W życiu i pracy kieruje się zasadą: prawidłowe odżywianie powinno być nie tylko zdrowe, ale przede wszystkim smaczne.

Komentarze

  1. Od niedawna moim sposobem na zatrzymanie wody w organizmie jest picie po posiłku raz dziennie naparu z liści pokrzywy. Podchodzę zazwyczaj sceptycznie do wszelkiego rodzaju zasłyszanych fit-nowinek, ale tym razem postanowiłam skusić się i kupić w sklepie paczuszkę herbaty z pokrzywą. Zauważyłam, że wraz z częstszymi wizytami w toalecie, woda widoczna pod postacią opuchlizny zaczęła znikać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *