Bez niej na nic zdadzą się najwygodniejszy sportowy strój, najlepsza mata i karnet na najskuteczniejsze zajęcia fitness. O czym mowa? O motywacji do treningu! Jest kluczem do fit życia, wypełnionego ćwiczeniami, zdrową dietą i przede wszystkim – efektami! Niestety, codziennie życie nie sprzyja jej wysokiemu poziomowi. 

Przemęczenie, obowiązki i problemy potrafią skutecznie zniechęcić do wszelkiej aktywności. Na szczęście istnieją sprawdzone sposoby, by zmotywować się do treningów. My zebraliśmy te najskuteczniejsze.

Jak prawidłowo ćwiczyć?

Podstawą bezpiecznego i zdrowego treningu jest dopasowanie go do możliwości oraz prawidłowe wykonywanie wszystkich ćwiczeń. Jednak bez regularności trudno będzie Ci uzyskać fit efekty, o jakich marzysz. Zasada działania jest podobna, jak w przypadku diety. Jeden zbilansowany posiłek w tygodniu niewiele zdziała, jeśli jakość większości pozostawia wiele do życzenia.

Poza tym regularny wysiłek fizyczny nie tylko pozwoli Ci szybciej i skuteczniej uzyskać upragnioną sylwetkę i zbudować wytrzymałość, lecz także zminimalizuje ryzyko kontuzji. Wszystko dlatego, że przyzwyczajone do pracy ciało będzie lepiej przygotowane do znoszenia czekających je obciążeń. 

Motywacja do treningu – dlaczego ją tracimy

Chociaż jesteśmy tak różni, to przyczyny spadku motywacji bywają bardzo podobne. Jednym z czynników jest współczesny tryb życia i związane z nim codzienne problemy, ale to nie jedyne powody, dla których możesz tracić chęć do ćwiczeń.

Co powoduje spadek motywacji do treningu?

#1 Brak wyników

Trenujesz tydzień lub dwa, a waga ani drgnie? A może jest jeszcze gorzej, bo kilogramów… przybywa? Zniecierpliwienie związane z takimi sytuacjami potrafi skutecznie zniechęcić do aktywności fizycznej. Nic dziwnego, w końcu każdy z nas lubi widzieć efekty swojej ciężkiej fit pracy. Pamiętaj jednak, że waga nie jest najlepszym wyznacznikiem postępów treningowych. O wiele lepiej sprawdzają się w tej roli regularne pomiary ciała. Wszystko dlatego, że mięśnie ważą więcej, niż tłuszcz. Po intensywnym wysiłku zdarza im się też „puchnąć” i nabierać wody, co wpływa na chwilowy wzrost wagi. 

#2 Brak czasu

Wiele osób sądzi, że zdrowy tryb życia wymaga ogromnych nakładów czasowych i jeszcze większego wysiłku. Są one przekonane o tym, że w ich rozkładzie dnia nie nie ma miejsca ani na fitness, ani na żadne inne elementy fit życia. Takie szkodliwe myślenie powoduje, że wiele osób traci motywację do ćwiczeń już na starcie, zanim jeszcze staną na macie! Prawda jest taka, że skuteczne ćwiczenia trwają mniej więcej tyle samo, co obejrzenie jednego odcinka ulubionego serialu. 

#3 Stres

To jeden z największych problemów związanych ze współczesnym stylem życia. Stres rzutuje nie tylko na nasze zdrowie i kondycję, lecz także skutecznie potrafi odciągnąć myśli od jakichkolwiek fit aktywności. Trudno planować ćwiczenia, kiedy żołądek jest ściśnięty, a ciało w stanie ciągłego napięcia. Badania udowadniają jednak, że zwłaszcza w takich sytuacjach warto zmotywować się do treningów. Wszystko dlatego, że ruch pozwala obniżyć poziom kortyzolu (hormonu stresu) i oczyścić głowę z negatywnych myśli. 

#4 Brak wsparcia

Nawet najbardziej zmotywowana osoba miewa chwile zwątpienia. Właśnie wtedy świetnie sprawdza się fit sieć wsparcia, która podpowie, jak znów ćwiczyć regularnie. Niestety, kiedy takich osób brakuje, to motywacja do treningów gwałtownie spada. Brak możliwości podzielenia się swoimi wątpliwościami, rozterkami, czy trudniejszymi momentami potrafi skutecznie odbierać siły do walki o lepszą wersję siebie. Na szczęście wcale nie musi tak być!

Jak zmotywować się do treningów?

Rozpoznajesz u siebie któryś z wymienionych powodów niechęci do ćwiczeń? Nie martw się! Wciąż masz wpływ na to, jak wygląda Twoja codzienność i jak kształtujesz swoje fit życie. Jesteśmy tu po to, by Cię w tym wesprzeć. Oto, co możesz zrobić, gdy opuszczają Cię siły!

Jak regularnie ćwiczyć?

#1 Zmień podejście do ćwiczeń

Trening traktujesz jak przykry obowiązek, który musisz odhaczyć na liście zadań? Zamiast frustrować się i zmuszać, zacznij myśleć o nim, jak o normalnym elemencie dnia. Niech ćwiczenia staną się po prostu kolejną czynnością, którą wykonujesz – jak mycie zębów czy przygotowywanie posiłków. Im mniej będziesz o tym rozmyślać, tym większa szansa, że staniesz na macie. Kojarzysz te sytuacje, kiedy zbieranie się na trening, narzekanie i marudzenie zajęło Ci więcej, niż same ćwiczenia? O takich momentach właśnie mówimy.

#2 Jak ćwiczyć regularnie? Polub to!

Oczywiście nie chodzi o udawanie, że kochasz jakąś aktywność, jeśli jej szczerze nie znosisz. Zacznij wybierać takie treningi, które zwyczajnie lubisz. Nie przepadasz za bieganiem? Postaw na rower! Ćwiczenia z ciężarami nie są dla Ciebie? Wybierz takie, gdzie używasz tylko swojego ciała. Masz masę opcji, by być aktywną na co dzień. Nieważne, czy chodzi o basen, wspinaczkę, czy fitness. Nie bój się próbować i szukać nowych rozwiązań. Jeśli czujesz, że coś nie jest dla Ciebie – odpuść i pomyśl nad alternatywą. To Ty dokonujesz wyboru! 

#3 Słuchaj swojego ciała

Miałaś bardzo ciężki dzień i czujesz, że normalny trening jest naprawdę ponad Twoje siły? Zamiast niego wybierz się na spacer. Powtórzymy raz jeszcze – aktywność fizyczna nie powinna być karą, ani przykrym obowiązkiem. Jeśli czujesz, że jesteś przemęczona lub przetrenowana – zwolnij obroty i postaw na regenerację. Nie chodzi tutaj oczywiście o zaleganie na kanapie i objadanie się kalorycznymi przekąskami. Mamy raczej na myśli dopasowanie aktywności do Twojego stanu i aktualnych potrzeb organizmu. Dzięki temu unikniesz wypalenia i nie zatracisz motywacji do ćwiczeń. 

#4 Dobrze planuj 

Każdą regularną aktywność dobrze jest zaplanować. Dzięki temu robisz jej miejsce w swoim fit życiu i minimalizujesz szanse, że zapomnisz o niej w codziennej bieganinie. Właśnie dlatego gorąco polecamy Ci, byś wpisywała długość i rodzaj ćwiczeń w swój kalendarz. Dzięki temu nie stracisz treningowej rachuby. Pozwoli Ci to także lepiej rozplanować intensywność wysiłku, np. planując najbardziej wymagające ćwiczenia na weekend. Pamiętaj też, by stawiane sobie cele były realne i osiągalne. Sama zapewne doskonale wiesz, że nic tak nie demotywuje, jak wymagania z kosmosu.

#5 Znajdź grupę wsparcia

Wsparcie innych ćwiczących i poziom motywacji do ćwiczeń są nierozerwalnie ze sobą związane. Dlatego poszukaj w swoim otoczeniu ludzi, którzy będą Cię dopingować i towarzyszyć na drodze do lepszej wersji siebie. Sama wiesz, w czyim towarzystwie czujesz się najlepiej. Może to być przyjaciółka, z którą będziesz wspólnie ćwiczyć, sąsiadka lub grupa dziewczyn na Facebooku. Świetnym przykładem jest tutaj Chodagang i jego własne miejsce w sieci, gdzie Fajterki nieustająco zagrzewają się do ćwiczeń i wymieniają się doświadczeniami.

Treningi online z BeActiveTV

Jak zmotywować się do treningów? Ćwicz online!

Warunki na zewnątrz nie sprzyjają? Siłownie i kluby sportowe są niedostępne? Nie masz weny, by wymyślać lub szukać skutecznych zestawów ćwiczeń? Postaw na treningi online! Na platformie treningowej BeActiveTV znajdziesz programy, które dopasujesz do swojego poziomu zaawansowania i możliwości.

Wystarczy mata, wygodne buty i sportowe ubranie oraz dostęp do internetu. Dzięki temu możesz ćwiczyć gdzie i kiedy chcesz. Boisz się, że sama nie dasz rady? Pamiętaj, że na BeActiveTV czeka na Ciebie Ewa Chodakowska i fantastyczna społeczność naszych Fajterek. Zapewniamy, że nie pozwolą Ci one tak szybko odpuścić w walce o marzenia! Uwierz nam, trudno o lepszy zastrzyk dobrej energii! Masz jeszcze, jakieś wątpliwości - wypróbuj nasze najpopularniejsze treningi.

Znajdź swoją motywację z BeActiveTV!

Chcesz zapewnić sobie regularną dawkę motywacji do ćwiczeń, skuteczne wsparcie i ogrom dobrej energii? A do tego mieć pewność, że nie ominą Cię żadne nowości produktowe oraz artykuły na naszym blogu? Zapisz się do naszego newslettera już teraz i nie ustawaj w dążeniu do bycia lepszą wersją siebie! Czekamy na Ciebie!

Komentarze

  1. Mam pytanie, chce zacząć ćwiczyć… Ale uważam że jestem osobą szczupłą jedyny mój dylemat to troszkę tłuszczu na brzuchu i to że mam rzadkie ciało, chciałabym je ujędrnić… To że z wagi spadne nie przeszkadza mi, boję się tylko żeby więcej nie ze szczupleć. Wiem może dla niektórych wyda się to dziwne ale w ciągu raku spadłam 20kg bez ćwiczeń oczywiście urodziłam rok temu dziecko… Ale niechce być już chudszaz chcę spalić oponkę z brzucha po urodzeniu i ujędrnić ciało… 😊

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *