Decydują o Twoich codziennych wyborach, wpływają na wygląd całego życia i mają ogromny wpływ zarówno na realizowanie celów, jak i ich… porzucanie. Nawyki kreują Twoją  rzeczywistość w stopniu większym, niż sądzisz. Dlatego warto zadbać o to, by były zdrowe i dobre zarówno dla Twojego samopoczucia, jak i ciała. Podpowiadamy, jak zmienić złe nawyki na takie, które będą wspierać Cię w walce o lepszą wersję siebie!

Czym są nawyki?

Wbrew powszechnej opinii, nawyk to nie jest po prostu coś, co wykonujesz regularnie. Tak naprawdę to Twoje automatyczne, natychmiastowe zachowanie, które jest reakcją na określony bodziec. Przykładem jest sytuacja, w której stresujący dzień wynagradzasz sobie batonikiem. Chociaż nawyki bywają różne, to każdy z nich ma bardzo podobną strukturę, na którą składają się:

Wyzwalacz 

Czyli wszystko, co wywołuje określone zachowanie. Rolę wyzwalacza może odgrywać np. pora dnia, miejsce, osoba, a nawet… piosenka. 

Zachowanie 

Które jest automatyczną reakcją na wspomniany bodziec. Może to być sięganie po kaloryczną przekąskę przed wymagającym spotkaniem, przerywanie treningu, gdy robi się trudniej lub po prostu unikanie aktywności za wszelką cenę, by dłużej poleżeć na kanapie.

Nagroda

Jak pożegnać złe nawyki

Pod tym pojęciem może kryć się np. rozluźnienie, nasycenie, ulga lub odpoczynek. Po prostu wszystko to, dzięki czemu czujesz się dobrze. Warto podkreślić, że rola nagrody jest kluczowa w momencie formowania się określonego zachowania. Gdy już się ono utrwali, to przestaje być  aż tak istotna. Przykładem może być tutaj nawyk porannego mycia zębów. Teraz robisz to automatycznie, ale na pewnym etapie życia byłaś za to zapewne nagradzana (np. pochwałami rodziców). Dlatego teraz po przebudzeniu sięgasz po szczoteczkę. 

Warto podkreślić, że mózg nie rozróżnia złych i dobrych nawyków. Dla niego liczy się wyłącznie to, jak czujesz się po wykonaniu danej czynności. Jeżeli efektem zjedzenia ulubionych lodów jest relaks i przyjemność, to Twoje ciało zapamięta ten schemat, jako korzystny. Nawet jeśli będzie wiązać się to z przybraniem na wadze. 

Nawyki, które utrudniają zdrowy styl życia

Zależy Ci na zdrowiu i fantastycznej formie? Poznaj najczęstsze złe nawyki, które mogą utrudniać Ci drogę do wymarzonych celów. 

Unikanie aktywności fizycznej

Treningi kojarzą Ci się tylko z potem, zmęczeniem i brakiem siły. Nic dziwnego, że ich unikasz. Pamiętaj jednak, że niechęć do ćwiczeń nie tylko negatywnie wpływa na Twoją formę, lecz także na samopoczucie. Fakt, bywają one męczące, ale po każdym z nich możesz liczyć na solidny zastrzyk endorfin i głębokie odprężenie.

Nieregularne treningi

Czasami zdarza Ci się poćwiczyć, jednak od jednego treningu do drugiego zazwyczaj upływa sporo czasu. Zazwyczaj chęć rozłożenia maty przegrywa u Ciebie z wymówkami. Takie podejście sprawia, że Twoje efekty są bardzo znikome lub nie ma ich wcale. Nic dziwnego. Prawda jest bowiem taka, że tylko regularna aktywność fizyczna daje pożądane rezultaty. 

Zjadanie zbyt dużej ilości cukru i przetworzonej żywności

Jak pożegnać złe nawyki

W drodze do pracy, zamiast pożywnego śniadania, wybierasz słodką bułkę, a na obiad kupujesz przetworzone dania typu fast-food? Takie nawykowe sięganie po niezdrowe produkty nie tylko odbija się na Twojej wadze, lecz także ma wpływ na Twoje samopoczucie. Kiedy nie dostarczasz organizmowi niezbędnych składników odżywczych, musisz z reguły mierzyć się z przewlekłym zmęczeniem, rozdrażnieniem i napadami wilczego apetytu.

Zbyt mało wypijanej wody

Odpowiednia ilość wypijanej wody to absolutny fundament zdrowego stylu życia. Zwłaszcza, jeśli zależy Ci na utracie zbędnych kilogramów i pięknej sylwetce. Kiedy nie dbasz o nawodnienie, to Twoje ciało zaczyna nadmiernie gromadzić wodę, a Ty musisz mierzyć się z puchnięciem i związanym z tym dyskomfortem. 

Zbyt często picie alkoholu

Wypicie lampki czerwonego wina, od czasu do czasu, nie jest niczym złym. Jednak zbyt częste sięganie po alkohol powinno dać Ci do myślenia. Zwłaszcza, gdy robisz to w sytuacjach stresowych lub trudnych. Poza tym alkohol to puste kalorie, które są jedną z głównych przyczyn nadprogramowych kilogramów. 

Jak walczyć ze złymi nawykami

Czy złe nawyki można zmienić? Na szczęście TAK! Chociaż są one działaniem automatycznym, to przy odrobinie wysiłku można je skutecznie przełamać. Podpowiadamy, jak to zrobić. 

#1 Rozpoznaj zły nawyk

Podczas pracy nad zmianą nawyków kluczowe jest zidentyfikowanie tych, które Ci nie służą. Jak je rozpoznać? Zastanów się, które z Twoich przyzwyczajeń powstrzymują Cię przed realizacją wymarzonych celów, negatywnie wpływają na Twoje zdrowie lub po prostu uprzykrzają Ci codzienność. Może podjadasz między posiłkami, pijesz za mało wody albo zajadasz stres? Kiedy to ustalisz, to łatwiej będzie Ci znaleźć odpowiedź na pytanie, jak zmienić złe nawyki.

#2 Określ, co wyzwala nawyk 

Niezwykle ważne jest rozpoznanie sytuacji, które wywołują u Ciebie automatyczną, niepożądaną reakcję. Może np. nawykowo sięgasz po słodką przekąskę po obiedzie? Albo zawsze po powrocie z pracy zalegasz na kanapie, by nie wstać z niej przez następnych kilka godzin? Spisz i dokładnie przeanalizuj takie sytuacje. Dzięki temu będziesz wiedzieć, kiedy zachować wzmożoną czujność.

#3 Zastanów się, co daje Ci nawyk

Jak już wspomnieliśmy – nagroda to kluczowy element formowania się nawyku. Dlatego pomyśl nad tym, co czujesz po zjedzeniu niezdrowej przekąski, albo jakie emocje towarzyszą Ci, gdy unikasz treningu. Czy jest to ulga i zadowolenie, że nie będziesz musiała się pocić? A może błogość związana z przyjęciem solidnej dawki cukru? Tylko Ty znasz odpowiedzi na te pytania, dlatego bądź ze sobą szczera. 

#4 Wybierz nowy nawyk

Jak walczyć ze złymi nawykami

Chcesz wyeliminować nawyk, który Ci nie służy? Musisz zastąpić go nowym, zdrowszym. W innym wypadku cały plan ma dość małe szanse powodzenia. Ważne jest też, by nowe zachowanie dawało podobną nagrodę, co to stare. Załóżmy, że unikasz treningów po pracy, bo leżenie na kanapie odpręża Cię po męczącym dniu. By zmienić ten nawyk, możesz po wykonanych ćwiczeniach włączyć sobie odcinek ulubionego serialu. Wyzwalacz (powrót z pracy) i nagroda (odprężenie przy serialu) pozostają te same. Zmienia się tylko Twoje zachowanie. 

#5 Ustal plan działania  

Pamiętaj, że powinien być on realny. Niektóre z Twoich nawyków kształtowały się przez lata. Nie oczekuj więc, że pozbędziesz się ich w kilka dni. Kluczem jest tutaj determinacja i konsekwencja. Zdecyduj, nad którym ze swoich szkodliwych zachowań chcesz pracować i rozpisz sobie plan działania. Powinien on zawierać:

  • spis sytuacji, które są wyzwalaczami
  • opis nagród z nimi związanych
  • alternatywny, korzystny nawyk, którym chcesz zastąpić ten dotychczasowy.

Jak zmienić złe nawyki? Podejmij wyzwanie Forma Życia z Ewą Chodakowską! 

No dobrze, zgłębiłaś temat nawyków i mechanizm ich powstawania. Wciąż jednak nie wiesz, jak przełożyć to na swoją codzienność i jak zacząć trenować? Spokojnie, nowe wyzwanie z BeActiveTV powstało po to, by Ci w tym pomóc! Forma Życia z Ewą Chodakowską to 60-dniowy challenge, w którym nie tylko zawalczysz o piękną sylwetkę, lecz także zmienisz swój styl życia na zdrowszy! Skutecznie i w zgodzie ze swoimi potrzebami. 

Forma Życia z Ewą Chodakowską – co Cię czeka w wyzwaniu?

Dwutygodniowe wyzwanie BeActiveTV to fantastyczne wsparcie na drodze do lepszej wersji siebie. W jego ramach otrzymasz:

  • gotowy plan treningowy, z którym zawsze będziesz wiedziała, co i kiedy ćwiczyć
  • przykładowy jadłospis pełen pysznych i zdrowych dań, które są proste i szybkie w przygotowaniu
  • solidną porcję codziennej motywacji, dzięki której pytanie “jak zacząć ćwiczyć” zastąpi zdanie “nie mogę się doczekać treningu”
  • praktyczny program zmiany nawyków, który pozwoli zamienić złe przyzwyczajenia na zdrowsze

Dzięki takiemu wsparciu nie wypadniesz z treningowego rytmu. Nie będziesz też musiała poświęcać czasu i energii na szukanie odpowiednich programów oraz zdrowych przepisów. Zapewniamy też zestaw narzędzi, które przez 60 dni pomoże zachować motywację. Z wyzwaniem Forma Życia możesz skupić się wyłącznie na swoich celach wiedząc, że całą resztą zajęli się profesjonaliści.

Na czym polega wyzwanie Forma Życia z Ewą Chodakowską

wyzwanie Forma Życia z Ewą Chodakowską

Głównym celem naszego wyzwania jest pozbycie się złych nawyków i zastąpić je takimi, które przybliżą Cię do realizacji wymarzonych celów. Dlatego w ciągu 60 dni dowiesz się:

Jak zmienić złe nawyki żywieniowe?

Z Formą Życia skutecznie ograniczysz w swojej diecie cukier, przetworzoną żywność, dania typu fast-food, alkohol i inne niezdrowe produkty. Popracujesz też nad odpowiednim nawodnieniem organizmu i wykształceniu nawyku regularnego picia wody. 

Jak ćwiczyć regularnie?

Gwarantujemy, że podczas naszego wyzwania nie będziesz mogła doczekać się, by stanąć na macie. Do wyboru masz dwie opcje uczestnictwa:

  • darmową – w ramach których możesz ćwiczyć na treningach LIVE z Ewą Chodakowską. Będą one transmitowane na jej Instagramie i Facebooku
  • rozszerzoną – gdzie treningi na żywo uzupełniasz programami dostępnymi na BeActiveTV.

Biorąc udział w wyzwaniu, możesz wybrać też jeden z aż trzech dostępnych poziomów trudności: basic, medium i hard. Dzięki temu bez problemu dopasujesz intensywność treningów do swojej formy i potrzeb. 

Jak dbać o ciało i umysł?

Ale to nie koniec, bo podczas całej drogi do osiągnięcia Formy Życia możesz liczyć dodatkowo na:

  • dietetyczne wskazówki
  • porady dotyczące zmiany nawyków 
  • beauty plany, czyli sprawdzone i naturalne przepisy na domowe SPA.

Wszystko po to, byś nie tylko wyglądała, lecz także czuła się wspaniale! 

Dołącz do wyzwania Forma Życia i zmień swoje nawyki na zdrowsze

Forma życia z Ewą Chodakowską

Pamiętaj, że na swojej drodze do spełniania marzeń i lepszej wersji siebie nie jesteś sama! W każdej chwili możesz liczyć na fantastyczne wsparcie ze strony naszej niesamowitej społeczności CHODAGANGU, całego BeActiveTV Teamu no i oczywiście samej Ewy! Gwarantujemy, że wspólne realizowanie celów będzie jeszcze bardziej ekscytujące i da Ci jeszcze więcej radości. Najlepszy czas na działanie jest właśnie TERAZ. Dlatego zamiast zastanawiać się nad tym, jak zmienić złe nawyki… po prostu zacznij to robić!

Nie zwlekaj zatem i dołącz do wyzwania Forma Życia z Ewą Chodakowską już teraz. Pokaż, na co Cię stać i zadbaj o swoje zdrowie w najprzyjemniejszy możliwy sposób. Obiecujemy, że będzie warto!